Termíny

18.9.2017 - 15.12.2017 - Výuka v zimním semestru 2017/2018

1.12.2017 - 8.1.2018 - Registrace vedlejších specializací

Hledat
Pokročilé hledání




Vyzkoušejte si soutěž „Inovační maraton“ skupiny ČEZ

Zajímavá a zábavná akce, kde se studenti a absolventi vysokých škol naučí spoustu nových věcí. Akce, která je sranda, ale zároveň výzva. To je ČEZ Inovační maraton 2016. O co se přesně jedná a co studentům Inovační maraton přináší, vysvětlují Petr Disman, Ladislav Bárta a Martin Dítě z týmu Strategie Skupiny ČEZ. Letošní ročník proběhne 10. až 11. listopadu 2016 a studenti se mohou přihlašovat pouze do 28. října na kdejinde.cz. Vítězný tým získá 2–4týdenní stáž ve Skupině ČEZ.

Co je ČEZ Inovační maraton 2016?

Ladislav Bárta: Je to soutěž týmů studentů a absolventů vysokých škol. Jedná se 24hodinový program, který studenti stráví na centrále Skupiny ČEZ, pracují na konkrétním a reálném byznysovém zadání a snaží se přijít s radikální inovací. Týmy mezi sebou soutěží, ale víc než o výhru jde o to, vyzkoušet si něco neobvyklého, naučit se řešit businessové problémy a trochu se hecnout a vystoupit ze svojí komfortní zóny. Odměna pro vítězný tým je však také velmi zajímavá, neboť se jedná od 2–4týdenní stáž ve společnosti ČEZ Prodej.

Jak vznikl nápad Inovačního maratonu?

Petr Disman: Úkolem týmu Strategie je mimo jiné přicházet s novými nápady na inovace a vymýšlet nové obchodní příležitosti. V rámci přemýšlení nad využitím studentů a čerstvých absolventů v hledání inovací jsme došli k myšlence uspořádat něco neobvyklého, unikátního a nevšedního, něco, kde bychom využili jejich kreativity, neomezenosti profesní slepotou a jejich pozitivní energie. A tak se zrodil nápad uspořádat čtyřiadvacetihodinový inovační maraton.

Co přinesl první ročník Inovačního maratonu?

Martin Dítě: Měli jsme tři cíle. Za prvé hledání nápadů na nové produkty a služby pro naše zákazníky. V tom nás Inovační Maraton rozhodně inspiroval. Za druhé sehnat nové lidi, tedy recruitment. Z prvního ročníku máme nyní tři účastníky, kteří momentálně pracují ve Slupině ČEZ. Třetí cíl byl obecně ukázat, že se ČEZ zajímá o inovace a dělá zajímavé věci, a dostat se do podvědomí lidí jako dynamická firma, která má co nabídnout.

Co studenti vymysleli? Aplikovaly se jejich nápady?

Petr Disman: Vymysleli spoustu „out of the box“ nápadů, které nás velmi inspirovaly. Nemůžeme říct, že bychom stoprocentně implementovali nějaký produkt nebo službu, kterou studenti vymysleli, ale mnohá z jejich řešení nás inspirovala, jak přemýšlet dále a kam se dívat. Jejich nápady jsou tedy rozhodně zohledněny v naší koncepci obsluhování segmentů.

Můžete nám představit nějaký konkrétní nápad?

Petr Disman: Konkrétní nápady zveřejňovat nechceme. Přestože je těžké inovativní a často radikální nápady účastníků prvního ročníku maratonu v plném rozsahu implementovat, pořád se jedná o velmi cenné knowhow, které lze v budoucnu ve větší či menší míře využít a inspirovat se jím při vytváření nových služeb a produktů.

Ladislav Bárta: Je jasné, že není možné poskytovat jen obecné služby cílené na průměrné zákazníky, ale čím dál tím víc je třeba nabízet služby pro konkrétní cílové skupiny. Proto týmy řešily stejné zadání, ale každý pro jinou cílovou skupinu. Jeden tým měl například vymyslet služby pro seniory a vymysleli spoustu velmi přesně zacílených služeb, které nás předtím nenapadly. I díky tomu jsme si uvědomili, kam až diferenciace produktů pro různé skupiny zákazníků může jednou dojít.

Proč je to 24 hodin v kuse? Není to únavné?

Petr Disman: Za prvé je to unikátní. Za druhé je to výzva. Za třetí během celého maratonu pracujeme s energetickou a mozkovou úrovní účastníků a využíváme specifik jejich aktuálních stavů. V rámci inovačního procesu lze tyto cykly efektivně využít. Jinak se člověk chová, když je unavený, jinak ráno, večer a jinak po jídle. A věřte mi, že na věci a problémy se díváte jinak v 5 hodin ráno, když za sebou máte 20 hodin práce.

Ladislav Bárta: Těch 24 hodin je důležitých. Je to něco atypického, lidé se musí takzvaně hecnout. Mladý člověk vydrží celou noc nespat, ale úplně běžně to nedělá. A už vůbec ne tak, aby u toho něco smysluplně tvořil. Takže to je zážitek. Maraton je navíc ve všední den, za plného běhu budovy v našich zasedačkách, takže studenti vidí kompletních 24 hodin toho, jak to tu vypadá uvnitř. A to se jen tak někomu zvenku nepodaří. Pro hodně lidí z loňska bylo překvapení, jaké je tady pracovní prostředí, jak mladí lidé tady pracují a úplně to změnilo jejich představy o běžném pracovníkovi ve Skupině ČEZ.

Martin Dítě: Spousta lidí říkalo, že se toho báli, nevěděli, co od toho očekávat, ale nakonec to, že si sáhli na dno, brali jako jednu z největších výhod té akce. Jen jedna slečna to bohužel do rána nezvládla a musela kvůli nemoci odstoupit.

Kdo se Inovačního maratonu účastní za Skupinu ČEZ?

Petr Disman: Tým Strategie, tým Inovací, vedení naší dceřiné společnosti ČEZ Prodej a další experti. Garantem maratonu bude, stejně jako v prvním ročníku, člen nejvyššího vedení skupiny ČEZ. Zároveň při zahájení a především při prezentaci finálních řešení jednotlivých týmů bude přítomna odborná porota, která je složená z manažerů různých útvarů, které mají k zadání inovačního maratonu tematicky blízko.

Ladislav Bárta: Loni se hodně osvědčila „networkovací“ část, která se odehrála kolem večeře. Tam se v jedné místnosti s účastníky sešlo asi 15 expertů ze Skupiny ČEZ – zástupci financí, HR, IT, dceřiných společností, managementu i juniorní kolegové z ČEZ Potentials, našeho trainee programu. Účastníci maratonu měli příležitost si se všemi nezávazně popovídat, o čem chtěli. Tato část dne byla ve zpětné vazbě velmi dobře hodnocena. Totéž proto hodláme udělat i letos.

Jak probíhá program?

Petr Disman: Účastníky uvítáme na centrále Skupiny ČEZ, ve velké společné místnosti, která nám bude sloužit jako „základna“ pro celých 24 hodin. Po zadání úkolů a rozdělení do týmů se týmy rozejdou do svých pracoven. Ty jsou vybaveny všemožnými pomůckami, papíry, flip charty, tedy vším, co budou ke své kreativní činnosti potřebovat. Celý následný program je velmi dynamický. Účastníci budou střídavě dostávat zadání a tréninky na inovační techniky na „základně“ a zpracovávat dílčí úkoly ve svých týmových pracovnách. Takto je budeme provázet celými 24 hodinami. V průběhu celého maratonu je samozřejmě zajištěn dostatek jídla a pití. Postaráme se tedy o to, aby účastníci měli komfortní zázemí a nic jim nechybělo. Celý inovační maraton probíhá v odlehčené přátelské atmosféře. Účastníky sice čeká hodně práce, ale celá akce je koncipována tak, aby to byla zábava. I my to děláme především proto, že nás to baví!

Je nějaký klíč, podle kterého vybíráte účastníky?

Martin Dítě: Snažíme se vytvořit co nejvíce diverzifikované týmy, aby tam byli lidé z technických, byznysových, humanitních škol nebo studenti přírodních věd a tak dále. Zadání je postavené tak, aby člověk nepotřeboval mít nějaké specifické znalosti a schopnosti. Kdokoliv se přihlásí, má opravdu šanci přispět a podílet se na úspěchu svého týmu.

Petr Disman: Měli jsme opakované žádosti, zda není možné udělat jeden tým z jedné univerzity. To odmítáme právě proto, aby byla zajištěna diverzita a inovační proces měl ty správné „grády“ a všechny potřebné náležitosti. Proto týmy skládáme sami tak, aby v nich byli zástupci různých oborů, věku, smíchaní studenti i čerství absolventi, kluci a holky. Využíváme i toho, že se studenti navzájem neznají.

Ladislav Bárta: Tím že ty lidi vybíráme a mícháme my a oni se neznají, tak je velmi zajímavá i dynamika v  týmech. Zvládnout 24 hodin intenzivně pracovat v jedné místnosti s lidmi, které jste si nevybrali, je zajímavá zkušenost. A odpovídá to reálnému světu, kde si pro práci na projektu nevybírám kamarády. Ale jsem v týmu, který je složený pro určitý projekt, což ne vždy musí být lidé, kteří mi vyhovují. Ale i s nimi musím umět spolupracovat a dodat výsledek. 

Máte od studentů z prvního ročníku nějakou zpětnou vazbu?

Petr Disman: Na konci maratonu dostanou účastníci prostor pro písemné vyjádření zpětné vazby. Mohou tedy anonymně a otevřeně vyjádřit svou spokojenost jak s obsahem, tak i s organizací, facilitátory a experty, průběhem a naplněním jejich očekávání. Zpětnou vazbu z prvního ročníku jsme zohlednili tak, aby byl druhý ročník ještě o něco lepší.

Jaké výhody přináší studentům účast na Inovačním maratonu?

Martin Dítě: Těch výhod je několik. Studenti mají možnost podívat se, jak reálně funguje ČEZ a jak se v něm pracuje. Za druhé poznají spoustu zajímavých lidí z celé skupiny ČEZ, mohou navázat kontakty a podívat se, jak vypadají naše týmy. Za třetí je to samozřejmě bod do CV, který využijí při žádostech o zaměstnání. Z naší zkušenosti je dobré tyto body sbírat, ono se to pak všechno sečte. Dále se snažíme akcentovat to, že celý program obsahuje zajímavé techniky a provádí inovačním procesem, takže věříme, že se účastníci také něco naučí.

Ladislav Bárta: Účast na maratonu zároveň zvyšuje šance přijetí do Skupiny ČEZ. V dnešní době je to čím dál méně o tom, že by se člověk někam dostal na základě toho, že tam slepě pošle CV. Dnes má něčím zajímavé CV skoro každý, je těžké se odlišit. Navíc je pro přijetí velmi důležitý lidský rozměr, to při čtení CV posoudit nejde. Naopak na maratonu mají účastníci jedinečnou možnost se prodat a navíc napřímo navázat neformální vztah s někým z pro ně relevantního oddělení.

Můžete nám říct nějakou perličku z loňského ročníku?

Martin Dítě: Když nám účastníci začali ve dvě ráno uvadat, svezli jsme je elektromobily.

Petr Disman: Flipcharty s těmi nejzajímavějšími řešeními jsme několikrát museli vytahovat z odpadkových košů, kam je sami účastníci ve strachu z přílišné kreativity zahodili.

Ladislav Bárta: To není perlička, ale jen bych chtěl na závěr říct, že přestože to je velmi náročná akce, tak je to především zábava. Jak studenti, tak my, jsme se za těch 24h hodně nasmáli. 

 

Plakát_IM16_2