Manažerské shrnutí studie „Social dominance orientation, intergroup contact and belief in traditional school culture as predictors for parents’ attitudes to school segregation in the Czech Republic“
Článek se zabývá preferencí školní segregace ze strany rodičů a zkoumá její souvislost s orientací na sociální dominanci, meziskupinové kontakty, přesvědčení v tradiční školství a nepřítomností romských dětí ve škole jako důkazem dobré kvality školy. Kvantitativní sběr dat byl proveden na vzorku 1 803 respondentů. Cílovou skupinou byly rodiny s alespoň jedním dítětem ve věku základní školy (6-14 let). K posouzení těchto vztahů byla provedena binární logistická regresní analýza. Studie potvrdila, že etnicky motivovaný odchod ze školy souvisí s orientací na sociální dominanci, vírou v tradiční školní kulturu a vzdělání. Na druhé straně nebyla prokázána role meziskupinových kontaktů ve školním prostředí. Výsledný statistický model byl však poměrně slabý a vysvětloval přibližně 9 % rozptylu v podpoře segregace. Přiléhavost modelu se výrazně zlepšila, když byla přidána další proměnná – nepřítomnost Romů jako znak dobré školy. Upravený soubor prediktorů vysvětlil přibližně 15 % rozptylu v souhlasu se segregací. Studie tvrdí, že etnicky motivovaný odchod ze školy je výsledkem individuálních postojů a situačních faktorů. To znamená, že výzkumníci, kteří se zajímají o neformální školní segregaci, budou muset vzít v úvahu obě skupiny faktorů.
Cílová skupina stakeholderů: psychologists, sociologists, teachers and CSOs representatives
Citace: Cada, K., & Gheorghiev, O. (2023). Social dominance orientation, intergroup contact and belief in traditional school culture as predictors for parents’ attitudes to school segregation in the Czech Republic. Frontiers in Psychology, 14: 1-9.
Zdroj: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2023.1124781/full