FPH Success: Od podnikání přes rodinnou firmu až k tvorbě podcastu. Václav Nechyba v něm inspiruje k hledání hloubky v byznysu i životě

Absolvent FPH Václav Nechyba už během studia rozjel dva projekty. E-shop s cestovními polštářky T-Pillow, který neuspěl, a technologický projekt, který byl úspěšnější a dosáhl několika tisíc zákazníků. Původně měl po studiu nastoupit do rodinné firmy, která vyrábí balkánský sýr, ale po 2 letech se rozhodl jít vlastní cestou. V současnosti se věnuje tvorbě podcastu Rozhovory do hloubky. V rozhovorech chce ukázat důležitá témata, které propojují byznys, peníze a zároveň spiritualitu a hodnoty, jako je například lidskost.

 

Jaká byla tvoje hlavní motivace rozjet vlastní projekty už během studia na FPH VŠE?

Vždy jsem měl touhu rozjet něco vlastního. Už v prvním semestru na FPH mě inspirovaly příběhy úspěšných podnikatelů z praxe. Chtěl jsem nejen pasivně poslouchat, ale aktivně tvořit. Viděl jsem, že lidé mají problémy se spaním na cestách autobusem na Vysočinu, a to mě přivedlo k mému prvnímu podnikatelskému nápadu.

Pomohly ti v začátcích podnikání znalosti z FPH?

Rozhodně ano. Znalosti z FPH mi v začátcích hodně pomohly. Už jen setkání s experty, jako byl pan Tahal z Katedry marketingu nebo paní Svobodová z Katedry podnikání, bylo nesmírně inspirativní. FPH mi poskytla cenné kontakty a možnost s kýmkoli konzultovat své nápady. Bez VŠE by to bylo mnohem složitější. Navíc jsem hned od začátku využíval nástroje jako Lean Canvas a různé principy z managementu, které mi pomohly lépe strukturovat mé projekty.

Zúčastnil ses také FPH mentoringu. V čem to pro tebe bylo přínosné?

Zúčastnil jsem se mentoringu během druhého projektu, a to pro mě bylo něco naprosto klíčového. Do té doby jsme se se společníky spíše plácali jako drobní živnostníci bez jasných procesů a směřování. Mentoring s Ondrou Klegou, který je skutečným odborníkem na e-commerce, mě neuvěřitelně posunul. Jeho rady a zkušenosti nám pomohly vyhnout se slepým uličkám a nasměrovat firmu správným směrem. Díky mentoringu jsme se z malých živnostníků stali firmou s jasnou vizí, misí a rostoucím počtem zákazníků i poboček. Věřím, že to byl klíčový krok, který nás posunul dál.

Co byla největší lekce, kterou sis odnesl z nezdaru s T-Pillow? Jak bys dnes postupoval jinak? 

Když jsem vymyslel svůj první projekt, myslel jsem si, že to bude hit, po kterém bude toužit celý svět. Strávil jsem půl roku laděním produktu, aniž bych zjistil, zda je po něm skutečná poptávka. Dnes už vím, že je klíčové co nejdříve testovat a získat zpětnou vazbu. Místo dlouhého pilování bych dnes šel rovnou do terénu, testoval, zda je o produkt zájem, a podle výsledků se rozhodoval. Hlavní lekcí je, že zpětná vazba je klíčová a nemá smysl skrývat nápady dlouho před světem. Pokud zjistím, že o produkt není zájem, je lepší to včas přiznat a posunout se k novému projektu.

Jaká je tvoje zkušenost s prací v rodinné firmě a proč ses rozhodl ji opustit?

Práce v rodinné firmě, která vyrábí balkánský sýr a ovládá významný podíl na trhu, pro mě byla náročná. Uvědomil jsem si, že mě tento obor nenaplňuje a nemohu v něm plně využít své silné stránky a to, co mě baví. Navíc jsem si uvědomil, že pokud bych ve firmě pokračoval, negativně by to ovlivnilo vztah s otcem. Proto jsem se rozhodl firmu opustit a jít vlastní cestou.

Jak těžké bylo postavit se tlaku okolí a jít vlastní cestou? Co tě nakonec přesvědčilo, že to bylo správné rozhodnutí? 

Bylo to hodně těžké. Měl jsem strach opustit to známé a důvěrné a vydat se do neprobádaných vod. Dnes ale vidím, že největší tlak jsem si vytvářel sám kvůli pocitu, že musím naplnit očekávání rodiny a převzít firmu. Bál jsem se ztratit ten „záchranný přístav“ a měl jsem strach z neznámého. Nakonec jsem ale překonal tento strach, protože jsem cítil, že je to správné rozhodnutí.

Jak podle tebe balancovat rodinné tradice a osobní touhu jít jiným směrem? 

Myslím si, že klíčem k balancování rodinných tradic a osobní touhy jít jiným směrem je uvědomit si, že každé dítě je samostatná jednotka s vlastním příběhem. Úlohou rodičů je poskytnout zázemí a podporu, ale nevyvíjet tlak, že to nějak musí být nebo správná je pouze jedna cesta. Důležité je dát dětem svobodu volby a neustále opakovat, že je podpoří, ať už si vyberou jakoukoliv cestu.

Na VŠE funguje klub pro nástupce v rodinných firmách VŠE Family Business Club. Bylo to pro tebe nějak přínosné?

VŠE Family Business Club pro mě byl velmi přínosný, protože jsem zjistil, že nejsem jediný s podobnými problémy.  Viděl jsem, jak to funguje u jiných – jak pozitivní vzorce, kde spolužáci vyloženě nadšeně firmy přebírají, tak i podobné smíšené pocity, které jsem měl já ohledně rodinného podnikání. Díky tomu jsem si lépe uvědomil, jaký život chci žít a jaký ne.

Jaký je tvůj největší osobní „aha moment“, který změnil tvůj pohled na život či podnikání?

Můj největší ‚aha‘ moment v životě byl, když jsem si uvědomil, že život není jen o honbě za materiálním úspěchem, ale o nalezení vlastních hodnot a rovnováhy. Každý máme svou cestu a je důležité ji najít. A také věřím, že zázraky se dějí každý den, pokud na ně věříme.

V současnosti se věnuješ tvorbě podcastů Rozhovory do hloubky. Jak vybíráš osobnosti, se kterými vedeš rozhovory?

Pro podcast vybírám osobnosti, které mají hmatatelné úspěchy v podnikání, například firmy s vysokými tržbami. Zároveň hledám ty, kteří veřejně vystupují se správnými hodnotami a jsou otevření v tématech jako zdraví, vztahy, spiritualita a duchovno. Chci, aby to byly autentické osobnosti s dobrým srdcem, které chtějí dělat svět lepším místem.

V první epizodě podcastu jsi vyzpovídal Martina Rozhoně, zakladatele e-commerce giganta Vivantis. Co tě v jeho příběhu nejvíc oslovilo a inspirovalo? 

Na Martinově příběhu mě nejvíce oslovilo, jak klade důraz na propojení našich vnitřních pocitů a hodnot s fyzickým světem. Ukázal mi, že úspěch spočívá v kombinaci vnitřní práce a reálného konání. Inspiroval mě svou pokorou a schopností vybírat si partnery na základě emocí a pocitů, což mě naučilo, že důvěra a intuice jsou klíčové. Shrnutí z rozhovoru jsem také nahrál na YouTube zde: Shrnutí: 3+2 klíčové lekce, které mi předal Martin Rozhoň ✨

Jak bys chtěl, aby tvůj podcast ovlivňoval posluchače? Máš konkrétní vizi, kam ho posunout?

Chci, aby můj podcast inspiroval posluchače k hledání rovnováhy mezi materiálním úspěchem a životními hodnotami. Chci ukazovat, že úspěch lze dosáhnout s čistými principy a krásnými hodnotami. Plánuji se bavit nejen s podnikateli, ale i s lidmi úspěšnými v různých sférách života, kteří dokážou krásně kombinovat a mluvit o důležitých věcech.

Plánuješ se do budoucna věnovat pouze podcastům?

Aktivně se teď sice věnuji podcastům, ale zároveň jsem otevřený setkávání se zajímavými lidmi, včetně studentů, se kterými bychom mohli vytvořit tým a rozjet nový projekt propojující byznys a společenský přínos. Pokud vás to oslovilo, tak mi napište na vaclav@nechyba.eu a rád to proberu osobně 😊.

FPH Success: Od podnikání a rodinné firmy až k tvorbě podcastu. Václav Nechyba v něm inspiruje k hledání hloubky v byznysu i životě