Manažerské shrnutí studie „Faktory ovlivňující vnímání transakcí jako darů nebo úplatků v online vignette experimentu“

Studie zkoumala, jak lidé posuzují situace, kdy někdo poskytne jinému osobě dar či peníze – tedy kdy je taková transakce vnímána jako projev uznání a kdy už jako neetický úplatek. Účastníci hodnotili různé scénáře, které se lišily typem vztahu mezi dárcem a příjemcem, hodnotou daru a jeho formou.

Z výsledků vyplynulo, že lidé považují transakce častěji za úplatky, pokud mají vyšší hodnotu, mají podobu peněžního daru a probíhají mezi osobami, které se znají pouze profesně. Naopak menší nebo osobní dary mezi známými bývají vnímány spíše jako běžná společenská laskavost.

Pro praxi to znamená, že organizace by měly nastavit pravidla pro dary s ohledem na jejich kontext, nikoli jen absolutní hodnotu. Důležitá je transparentnost, jasná komunikace motivace a přiměřenost darů vzhledem k typu vztahu. Takový přístup pomáhá předcházet nejasnostem, posiluje důvěru a snižuje reputační i etická rizika.

 

Cílová skupina stakeholderů: vedení a compliance, interní audit/risk, HR a školení etiky

Citace: Arntz, M., & Bahník, Š. (2025). Factors influencing the perception of transactions as gifts or bribes in an online vignette experiment. The Journal of Social Psychology, 165(1), pp. https://doi.org/10.1080/00224545.2025.2576768

Zdroj: Fulltext available from Taylor & Francis Online: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00224545.2025.2576768?scroll=top&needAccess=true#d1e422