Manažerské shrnutí studie „Rasová underclass: Pracovní trajektorie romských studentů v České republice“

Tento článek zkoumá vzájemné působení třídní a rasové příslušnosti ve vzdělávání romských studentů v České republice. S dvaceti pedagogy jsme vedli dva rozhovory, a to na začátku školního roku (2021/2022) a ke konci roku, kdy se jejich žáci připravovali na přechod z povinné školní docházky na střední školu. Přispíváme k literatuře o roli učitelů jako strážců brány k budoucímu vzdělání a zaměstnání tím, že se zabýváme tím, jak učitelé přidělují vzdělávací a profesní cesty na základě toho, co považují za vhodné pro konkrétní studenty, přičemž rozhodujícím kritériem je původ studentů. Ústředními referenčními body jsou rasa a sociální třída, které mohou působit samostatně nebo ve vzájemné souhře. Vnímané nízké aspirace romských dětí nevyplývají pouze ze spojení s jejich sociální třídou, ale jsou také produktem rasově podmíněného školního prostředí, které vychází z chápání biologizovaných a homogenních romských identit.

 

Cílová skupina stakeholderů: Odborné publikum, pedagogická veřejnost a tvůrci politik

Citace: Gheorghiev, O., Čada, K., & Wolfová, A. (2024). Racialised underclass: pathways to work for Roma students in the Czech Republic. International Studies in Sociology of Education, 1-18