Martin Janíčko o cenách potravin v ČR pro Hospodářské noviny
Může přílišná síla maloobchodních řetězců ovlivnit ceny a kvalitu potravin? Martin Janíčko působící na Katedře manažerské ekonomie FPH poukazuje v článku v Hospodářských novinách na to, že analýza českého agro-potravinového trhu ukazuje, že je zásadní sledovat konkurenci napříč celým vertikálním řetězcem – od prvovýrobců přes zpracovatele až po maloobchod.
Jaká je situace na trhu?
- Prvovýroba a zpracování: Koncentrace není na první pohled kritická, i když některé sektory, jako mléko, vejce nebo kuřecí maso, vykazují vyšší koncentraci. Významnou roli zde hraje vertikální integrace a dotace.
- Maloobchod: Situace je složitější. Osm největších řetězců ovládá téměř 90 % trhu, přičemž dvě skupiny (Schwarz a REWE) mají přes 50 %. To však podle Hirschman-Herfindahlova indexu (HHI) nepředstavuje vysokou koncentraci, i když některé praktiky, jako tiché dohody u cenových akcí, vyžadují zvýšený dohled.
Proč jsou ceny potravin vyšší?
Zdražování potravin ovlivňuje nejen konkurence, ale i externí faktory:
- Rostoucí náklady na práci, energie a hnojiva.
- Efekt dohánění cen ve vyspělých zemích.
- Globální růst poptávky po potravinách.
Co je klíčem k udržitelným cenám?
Prostředí, které jednak bude schopné absorbovat vnější cenové a nákladové šoky dostatečně flexibilně a také dlouhodobě zajistí, že nebudou vznikat úzká hrdla v tomto sektoru. Role dozorových orgánů a hospodářské politiky je v tomto prostě nezastupitelná, včetně toho, aby ponechala prostor pro zahraniční konkurenci, která splňuje rovná a férová kvalitativní kritéria.
Celý článek je dostupný zde.