Martin Janíčko o cenách potravin v ČR pro Hospodářské noviny

Může přílišná síla maloobchodních řetězců ovlivnit ceny a kvalitu potravin? Martin Janíčko působící na Katedře manažerské ekonomie FPH poukazuje v článku v Hospodářských novinách na to, že analýza českého agro-potravinového trhu ukazuje, že je zásadní sledovat konkurenci napříč celým vertikálním řetězcem – od prvovýrobců přes zpracovatele až po maloobchod.

Jaká je situace na trhu?

  • Prvovýroba a zpracování: Koncentrace není na první pohled kritická, i když některé sektory, jako mléko, vejce nebo kuřecí maso, vykazují vyšší koncentraci. Významnou roli zde hraje vertikální integrace a dotace.
  • Maloobchod: Situace je složitější. Osm největších řetězců ovládá téměř 90 % trhu, přičemž dvě skupiny (Schwarz a REWE) mají přes 50 %. To však podle Hirschman-Herfindahlova indexu (HHI) nepředstavuje vysokou koncentraci, i když některé praktiky, jako tiché dohody u cenových akcí, vyžadují zvýšený dohled.

Proč jsou ceny potravin vyšší?

Zdražování potravin ovlivňuje nejen konkurence, ale i externí faktory:

  • Rostoucí náklady na práci, energie a hnojiva.
  • Efekt dohánění cen ve vyspělých zemích.
  • Globální růst poptávky po potravinách.

Co je klíčem k udržitelným cenám?
Prostředí, které jednak bude schopné absorbovat vnější cenové a nákladové šoky dostatečně flexibilně a také dlouhodobě zajistí, že nebudou vznikat úzká hrdla v tomto sektoru. Role dozorových orgánů a hospodářské politiky je v tomto prostě nezastupitelná, včetně toho, aby ponechala prostor pro zahraniční konkurenci, která splňuje rovná a férová kvalitativní kritéria.

Celý článek je dostupný zde.

Martin Janíčko o cenách potravin v ČR pro Hospodářské noviny