Petr Houdek o znalostech pro Lidové noviny
Znalost nerovná se přenositelná dovednost. „Lidské dovednosti zakořeňují ve specifických úlohách a málokdy jsou schopny plného přenesení do jiného kontextu, i když jde o tatáž mentální pravidla,“ píše pro Orientaci Lidových novin Petr Houdek z Katedry managementu FPH.
Ač se to nezdá, ani jednoduché počty neumíme využít napříč různými situacemi. Rozsáhlá studie z Indie ukázala, že děti, které v tržnici bleskově spočítají nákup a vrátí drobné, nezvládnou stejnou aritmetiku ve školním zadání. A školáci, kteří výborně řeší slovní úlohy, zmatkují při výpočtu ceny cibule na trhu. Proč? Protože lidské dovednosti zakořeňují ve specifických úlohách – a jen velmi těžko se přenášejí do jiného kontextu, i když jde o tatáž mentální pravidla.
A teď si představte, co se stane, když myšlení delegujeme na umělou inteligenci.
Studie s EEG měřením ukazuje, že studenti píšící domácí úkoly s pomocí AI aktivují méně mozkových oblastí spojených s jazykovým přemýšlením. Výsledkem je nižší porozumění, horší zapamatování a nulový vztah k vytvořenému textu.
„AI nástroje jsou úžasné na generování nápadů, automatizaci postupů, precizaci textu či diskusi různých perspektiv, jak úkol řešit. Pakliže je ale studenti využívají bezduše jako nástroj na odpovědi, riskují, že jim v hlavě nezůstane nic pevného, na čem by mohli stavět dál: nezapamatují si fakta či postupy a nevytvoří si zvyky, jak – a zda vůbec – o věci přemýšlet,“ píše Houdek.
Celý článek si můžete přečíst zde.
