Centra excelence
V rámci center excelence fungují relativně autonomní týmy složené z praktiků a akademiků, kteří se specializují na danou oblast. Centra představují společnou platformu pro interdisciplinární týmovou spolupráci mezi fakultními pracovišti a praxí, orientovanou vedle aktivit smluvního výzkumu i na vzdělávací a další aktivity.
CERO je odbornou výzkumnou, vzdělávací a poradenskou institucí v oblasti ekonomiky regulovaných odvětví, ekonomiky energetiky a strategií v energetice. Orientuje se zejména na účast ve výzkumných projektech zaměřených na regulační metody v energetice a ekonomiku a strategie energetických odvětví. Například v roce 2020 Centrum realizovalo pro Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR studii Cenová elasticita poptávky po elektřině, zemním plynu a pevných palivech používaných v domácnostech v ČR. Ministerstvo tuto studii požadovalo jako podklad pro jednání s Evropskou komisí o úsporách energie.
Aktivity centra:
- výzkum v oblasti regulace, ekonomiky a strategií v energetice
- podpora rozvoje znalostí a vzdělávání v oblasti ekonomiky regulovaných odvětví a regulace, ekonomiky a strategií v energetice
- odborné poradenství v oblasti regulace, ekonomiky a strategií v energetice
- spolupráce na přípravě legislativních řešení v oblasti regulace
CEVÝZ využívá plně vybavenou velkou laboratoř pro výzkum v oblasti managementu, marketingu, ekonomie, psychologie a příbuzných oborech. Pro zájemce z řad zaměstnanců fakulty a univerzity a externích organizací poskytuje centrum zázemí a služby spojené s přípravou, organizací, prováděním a vyhodnocováním laboratorního a online výzkumu. Centrum aktivně podporuje využívání principů transparentní a otevřené vědy na Fakultě podnikohospodářské.
Mezi stěžejní činnosti tohoto centra patří:
- navrhování a realizace terénního, laboratorního a online výzkumu pro soukromý i veřejný sektor,
- konzultace vědecko-výzkumných návrhů a grantových projektů,
- poskytování zázemí a know-how pro provádění terénního, laboratorního a online výzkumu,
- rozvoj mezinárodní výzkumné spolupráce,
- zprostředkování výzkumných stáží pro studenty
- a podpora důvěryhodnosti vědeckého výzkumu prostřednictvím dodržování principů „otevřené vědy“ a jejich popularizace.
Centrum pro marketingový výzkum a strategický marketing se zaměřuje především na ad hoc projekty, jako jsou výzkumy aktuální tržní situace podniků a dalších organizací. Realizuje kvantitativní a kvalitativní výzkumy a jejich kombinace. V případě potřeby spolupracuje s externími dodavateli specializujícími se na výzkumné technologie a služby.
Pomáhá společnostem nalézat nové obchodní příležitosti i podrobně porozumět chování stávajících zákazníků a nacházet souvislosti mezi obchodními procesy. Centrum má na svém kontě několik výzkumných projektů, které byly realizovány pro klienty z oblasti IT technologií, farmacie, financí, sportu a dalších oblastí podnikové praxe.
Je propojeno s vedlejší specializací Marketing. Studenti této specializace se proto mohou podílet na projektech Centra (v rámci svých semestrálních týmových projektů, diplomových prací apod.).
Centrum pro etiku podnikání a řízení udržitelnosti využívá odborné znalosti v oblasti řízení udržitelnosti a pomáhá organizacím i jednotlivcům řešit problémy udržitelnosti. Centrum například uspořádalo semináře s organizacemi, jako jsou IKEA, Skanska, ČSOB (pobočka banky KBC), ČEZ a Vodafone. Na základě výsledků této spolupráce zavedly společnosti konkrétní opatření ke zvýšení udržitelnosti svých hlavních činností.
Mezi základní pilíře etického rozměru centra patří:
- Etické prvky podnikové strategie, vize, mise.
- Etické předpoklady a důsledky podnikání podle platné legislativy ČR a EU.
- Hodnotový smysl a obsah Corporate Governance a filozofie tzv. Compliance, které slouží jako prevence proti korupci, konfliktu zájmů apod.
- Rozměr manažerské zodpovědnosti (ekonomický, společenský a environmentální).
- Etický dopad podnikání a managementu s ohledem na budoucí generace.
Hlavním cílem Centrum pro rodinné firmy je podpora excelence ve výzkumu a informovanosti v oblasti rodinného podnikání v České republice.
Aktuálními oblastmi výzkumu Centra jsou:
- vytvoření komplexní databáze rodinných firem v České republice,
- porovnávání výkonnosti rodinných a nerodinných firem,
- stabilita rodinných firem a rodinné cíle a záměry.
Centrum také pořádá konference a pomáhá rodinným firmám s jejich podnikáním prostřednictvím specializovaných kurzů.
CWER má za cíl zkoumat proměny práce a pracovního prostředí a jejich sociální a kulturní aspekty. Výzkumníci CWER provádí výzkum a poradenství pro různé organizace a veřejný sektor.
Výzkumná témata CWER:
- Pracovní prostředí zaměřeno na člověka (human-centred workplace): lidský kapitál, produktivita a související tenze, identity spojené s prací.
- Fyzické pracoviště: dizajn a struktura pracovního prostředí
- Digitální pracoviště: digital twinning, využití XR technologií, digitální pracovní prostředí
- Metodologie: etnografie pracovního prostředí, digitální etnografie, zapojení nástrojů virtuální reality do etnografie
Centrum restrukturalizace a insolvence Harryho Pollaka (CRI) je institucí pro poradenskou, pedagogickou a vědeckou činnost v oblasti krize podniku, jejích příčin, průběhu a řešení. V rámci své společenské odpovědnosti přispívá i k výzkumu a praktickému zvládnutí problematiky osobních bankrotů.
CRI realizuje výzkumné, poradenské, evaluační, expertní, vzdělávací, informační případně další aktivity za účelem:
- rozvoje znalostí o restrukturalizačních procesech, mechanismech úpadků a vymáhání pohledávek na všech úrovních, včetně finanční gramotnosti v České republice,
- výzkumu restrukturalizačních a insolvenčních procesů,
- spolupráce na přípravě legislativních řešení v oblasti restrukturalizace a insolvence,
- zvyšování kvality pedagogického procesu v oblasti restrukturalizace a insolvence v rámci VŠE v Praze,
- spolupráce s praxí při řešení situací vznikajících insolvenčních a jiných řízeních.