FPH Success: Z garážové firmy úspěšný exportér se zakázkami za miliony
Přečtěte si rozhovor s Tomášem Mejzlíkem, absolventem programu CEMS, který vede firmu vyrábějící vrtule pro drony. Jak se firmě daří, jaké znalosti ze studia na FPH se mu hodily a jak vidí budoucnost dronů?
Kdo přišel s nápadem založit firmu, která vyrábí vrtule pro drony?
Vzniklo to tak, že po revoluci firmu založil můj táta a začal dělat vrtule do hobby segmentu, to znamená pro lidi, kteří mají létání jako koníček, sami si vyrábějí modely a létají s nimi na poli. Před sedmi lety ale táta firmu opustil a plánoval ji zavřít. Jednalo se o malou firmu o 9 zaměstnancích a já se spolužákem z VŠE Honzou Hruškou jsme se ji rozhodli odkoupit a změnit úplně business model.
Kdo je váš zákazník?
Hlavní zákazníci jsou firmy využívající drony pro komerční účely, na monitorování území, delivery do ropných věží na moři, monitorování hranic, pro hasiče nebo na kontrolu větrných elektráren. Tam je to obzvlášť důležité, protože při kontrole větrných elektráren hrozí pád pracovníků dolů a ročně takto zemře spousta lidí, což s dronem nehrozí.
Kolik zákazníků máte?
Máme zhruba 20 velkých zákazníků, jejichž objednávky jdou do milionů korun. Jsou to zejména odnože velkých firem z letectví. A potom máme stovky malých zákazníků a startupů, kteří se sami snaží vyrábět drony a potřebují k nim součástky.
Je firma jen na českém trhu?
96% našich objednávek jde na export (Izrael, Francie, Anglie, USA), prostě na trhy, kde je letectví vyspělé.
Kde se vrtule vyrábí?
V ČR, máme vlastní továrnu. V roce 2017 jsme měli 10 lidí, dnes je jich 39.
Jaký je trh s drony?
Je to nový trh a je hodně turbulentní. Zákazník, který si například objednal letos zboží za milion, nemusí za rok existovat.
Jak vidíš budoucnost dronů?
Myslím si, že je to trochu buzz word a že do budoucna bude hodně firem z oboru bezpilotních letounů krachovat. Mluví se o tom, že budou drony přepravovat náklad a létat všude, ale to není vůbec jednoduché. Aby letadlo získalo certifikaci a mohlo létat nad lidmi, musí to povolit Řízení letového provozu a musí to být povolené legislativně. Také výroba dronů se tím zdraží. Například normální šroubek stojí 1 korunu, ale pokud je to letecký šroubek, bude stát 500 korun. Navíc by drony létající všude nad lidmi dělaly hluk.
Potřeboval jsi nějaké technické know-how?
Převzali jsme v podstatě garážovou firmu, kde se všichni znali se všemi, procesy tam fungovaly trochu “na dobré slovo”. Zaměřili jsme se proto na engineering, abychom měli vyšší přidanou hodnotu, začali spolupracovat s leteckým ústavem v Brně, získali jsme certifikaci ISO a řešili především procesy.
Jaké znalosti či dovednosti získané během studia na FPH se ti zatím nejvíce v podnikání hodily?
Úplně všechno. I když jsem ze začátku myslel, že je to nesmysl, ale s odstupem času vidím, že se mi hodilo úplně všechno: personalistika, marketingový výzkum, předělávali jsme business model (to je strategie), mezinárodní obchod, protože exportujeme, vnitřní směrnice a mlčenlivosti (právo), supply chain, lean a podniková ekonomika, nastavování procesů, ERP, CRM systémů. Na managementu nám ve škole říkali, že manažer řídí srdcem a já si říkal, co to je za blbost. Teď když řídím, tak vidím, jak důležitá je vize firmy a lidi, kteří věří, že jdeme správným směrem. Neutuchající duch, že se někam posouváme a mindset lidí je hrozně důležitý. Dokud člověk neřídí firmu, nechápe manažerské poučky.
Jaké má firma plány do budoucna?
Naše vize je být jedničkou v bezpilotních systémech. Do budoucna bychom chtěli získat monopolní postavení na trhu. Teď máme market share jednotky procent a chtěli bychom se dostat na 50 %. Taky se budeme snažit získat certifikaci AS 9000/100, což je jedna z nejvyšších certifikací pro letectví.
Podívejte se na webu firmy Mejzlík mejzlik.eu/ na produkty, které vyrábí.