FPH Mentoring: Rozhovor s mentorkou Petrou Saktor

Od začátku října běží přihlašování do nového Mentoringové programu FPH, který je určen pro studenty navazujícího magisterského studia a absolventy do 2 let od promoce. Přihlašovat se je možné do 10. listopadu 2021. Více o mentoringu se dozvíte zde.

Mentory jsou absolventi FPH s mnohaletou praxí nebo manažeři z řad firemních partnerů. A právě jednu z mentorek jsme se vám rozhodli představit v rámci dnešního rozhovoru. Je to Petra Saktor, absolventka FPH, aktuálně působící v Avastu v roli Personalisation Director.

 

Petra Saktor

Petra Saktor

Petra aktuálně působí jako Personalisation Director v Avastu, jedné z předních světových firem v oblasti kyberbezpečnosti. Svou kariéru začala v reklamní agentuře Young & Rubicam, kde měla na starost péči o klienty O2, LG Electronics, nebo Philip Morris. Poté přešla na stranu klienta — připravovala marketingové kampaně v T-Mobile a ve Vodafone. Posledních sedm let působí v Avastu, kde postupně vedla globální týmy značky, produktového marketingu a zodpovídala za celosvětové online prodeje bezpečnostních řešení firemním zákazníkům. Je členkou Business Advisory Boardu University of New York in Prague, mentoruje v programu Equilibrium Britské obchodní komory a lektoruje pro #HolkyzMarketingu.

 

Petro, mohla byste nám stručně říci, kudy vedla Vaše cesta do Avastu po absolvování FPH?

Pracovala jsem už v průběhu studia, po promoci jsem tedy ještě pár měsíců setrvala v týmu marketingové komunikace T-Mobile, kde jsme pod vedením Martina Jaroše připravovali reklamy s Chuckem Norrisem nebo Vojtou Kotkem a Lukášem Pavláskem. Byla to obrovská škola a zábava zároveň, neodcházelo se snadno; přesvědčila mě až možnost vyzkoušet si vedení menšího týmu u konkurenčního Vodafone. Nedlouho na to jsem se rozhodla opět vystoupit z komfortní zóny a navzdory obavám ze svých jazykových schopností přijala místo v marketingovém týmu Avastu, kterému tehdy šéfoval rodilý Američan.

 

Můžete nám přiblížit svoji práci v Avastu?

Ráda. Jelikož jsem ale v Avastu už přes sedm let, během kterých mi ve firmě umožnili profesně růst a několikrát přitom změnit pracovní zaměření, vyzdvihla bych snad pro stručnost jen tři srdcové projekty: vývoj nové identity značky včetně loga, manuálu a globálního rebrandingu, pak stahování z trhu řady nejúspěšnějších antivirů pro stolní počítače a jejich náhrada jedním modernějším produktem fungujícím napříč platformami a do třetice tvorba nového systému trackingu a reportů pro lepší pochopení online prodejů v B2B. Má současná role je v projektu Personalizace, kde si klademe za cíl podporovat tu nejlepší možnou zákaznickou zkušenost a ruku v ruce s tím i tržby firmy.

 

Proč jste se rozhodla stát mentorkou v rámci nového mentoringového programu FPH?

Sama jsem měla možnost být před pár lety mentee a nezapomenu na to, jak přínosné pro mě bylo konzultovat situace, které jsem řešila, s někým seniorním, jenž si něčím podobným už sám několikrát prošel, a čerpat z jeho zkušeností. Mou primární ambicí je předávat tuto pomoc dál: usnadnit někomu řešení jeho aktuálního profesního či kariérního problému, anebo třeba jen nabídnout ke zvážení cestu, kterou by jinak člověk sám v dané situaci nutně nemusel vidět.

Program FPH mě přitom oslovuje právě tím, že je nový a že má zázemí akademické půdy. Osobně si od něj slibuji jak obnovení vztahu s univerzitou, tak především to, že budu moci čerpat atmosféru studentského prostředí a nechávat se inspirovat svěžími myšlenkami a náhledem na svět.

 

V současnosti děláte mentorku i v British Chamber of Commerce v programu Equilibrium. Co to obnáší?

Být mentorem pro mě znamená být jakýmsi průvodcem za cílem, který si mentee vytyčí. Během setkávání se proto snažím především naslouchat, pochopit a víc než dávat konkrétní rady spíše sdílet zkušenosti, principy, frameworky, anebo doporučuji další zdroje informací k tématům, o kterých se bavíme tak, aby si mentee k závěrům došel sám, ne jen pasivně přijímal. Před každým setkáním si dělám přípravu a po každém setkání follow up. Nevnímám to tak, že by mentor byl jakkoli nadřazený, naopak: mentoring může fungovat dobře jedině v případě, že vztah je rovnocenný, založený na vzájemné důvěře a respektu a mezi oběma funguje otevřenost a zpětná vazba.

Konkrétně pak v případě Equilibria je nad rámec klasických 1:1 mentoringových setkání součástí programu i několik tematických workshopů a také konferencí s inspirační a networkingovou složkou.

 

Co Vás na mentoringu baví?

Nejvíc mě baví a současně naplňuje to, že mohu někomu pomoci. S radostí sleduji aha-momenty mých mentees a zároveň mě neskutečně těší, když vidím, jak se díky naší spolupráci posouvají a rostou. Druhým dílem mě pak baví to, jak mi ostatně kdysi řekl i právě jeden z mých mentorů, úžasný Olin Novák (toho času CMO v Tesco pro střední Evropu, nyní CEO Rohlik.cz), a co jsem měla možnost si už i sama ověřit, a to, že v mentoringu se vždycky učí jak mentee, tak mentor.

 

Sama máte zkušenost z pozice menteeho ze zmiňovaného programu Equilibrium, co Vám to dalo?

Moc 🙂 V první řadě nemohu zmínit nic jiného než samotné seznámení s Olinem a možnost získávat od něj náhledy, rady a tipy k řešení mých tehdejších pracovních problémů a situací. Dám i konkrétní příklad – toužila jsem v Avastu po direktorském postu, a nevěděla, jak toho dosáhnout. S pomocí Olina jsem na tom rok pracovala a k mé radosti jsem se 3 měsíce po skončení programu v Avastu skutečně direktorkou stala. V obecnější, dlouhodobější rovině mi mentoring rozhodně v mnohém změnil způsob myšlení a to, jak přistupuji k různým skutečnostem.

 

Proč byste doporučila studentům, aby se přihlásili do mentoringového programu?

Protože je to může velmi rychle a velmi daleko posunout. Protože si díky mentoringu rozšíří síť svých kontaktů a protože, kdo ví, třeba bude právě jejich mentoringový vztah jedním z těch životně významných – s potenciálem ovlivnit jejich další životní příležitosti, volby a směřování.

 

S touto aktivitou nám pomáhá: