Co víme o 100letých rodinných firmách? Ohlédnutí za konferencí CRF
100leté rodinné firmy věnují velkou péči rodinným vztahům. Předávají z generace na generaci své hodnoty, ale zároveň se umí s každou generací měnit tak, aby byly úspěšné. Ctí dialog, a to jak mezigenerační, tak rádi přizvou i odborníky ne-členy rodiny a zajímá je jejich pohled zvenčí. Usilují o schopnou, vzdělanou a angažovanou další generaci. A věnují se filantropii. V těchto charakteristikách se shodli i zahraniční řečníci konference Staleté rodinné firmy: co se od nich můžeme naučit?, které na půdu VŠE pozvalo Centrum pro rodinné firmy (CRF).
21. dubna tak v Praze vystoupil člen 26. generace šlechtického rodu Liechtensteinů Princ Hubertus von und zu Liechtenstein, italští sýraři Roberto a Alberto Brazzale, majitelé Brazzale Moravia, a představitel 4. generace v roli CEO rakouské firmy Kapsch Group pan Georg Kapsch.
Po covidové pauze to byla další větší akce CRF, které zde jako jedno z pracovišť Fakulty podnikohospodářské funguje již od roku 2016. Konferenci navštívilo na 180 účastníků. Role moderátorů a průvodců se ujal vedoucí CRF a děkan FPH Jiří Hnilica a akademický ředitel CRF a člen Katedry strategie Martin Jurek.
V první části konference dostali prostor zahraniční řečníci. Každý z nich představil svoji vizi rodinného podnikání a následně odpovídali na dotazy. O této části si můžete přečíst například na webu magazínu euro.cz tady.
Ve druhé části konference vystoupili čeští řečníci, představitelé podnikatelských rodin, které dokázaly po Sametové revoluci na tradici podnikání navázat. Jedním z nejznámějších příkladů českých 100letých firem je výrobce klavírů z Hradce Králové společnost PETROF spol. s r.o. Na konferenci ji reprezentovala Anna Prousková, dcera jednatelky Zuzany Ceralové Petrofové, která od roku 2022 působí na pozici CEO. Anna Prousková promluvila o tom, jak je pouto k rodinné firmě silné. Své původní profesní plány si po absolvování VŠE malovala úplně jinak. Její matka ji ale rodinnou firmu přiblížila přes to, co se Anně líbilo – mezinárodní prostředí a jazyky – a díky těmto možnostem se nakonec pro kariéru v rodinné firmě rozhodla. Dnes ve firmě pracuje i její manžel.
Pozvání do panelu českých firem přijala také Romana Juklová z rodinné firmy OZDOBA CZ s.r.o. Do rodinné firmy zabývající se ruční výrobou vánočních ozdob se přivdala a spolu s manželem představují 5. generaci podnikatelského rodu. Po revoluci u nich jiný plán, než pokračovat v tradici vlastně neexistoval. Společně firmu provedli zásadními změnami souvisejícími se změnou hospodářských poměrů. Od nuly budovali síť zákazníků a odbytišť a Romana Juklová neviděla jiné východisko než se vrhnout do vysokoškolských studií a rovnou vše převádět do praxe. Dnes na podnikání spolupracuje i se svým synem, který si s foukanými ozdobami provozuje B2C eshop.
Nejmladším řečníkem byl čerstvý absolvent FPH Adam Kuršel, jehož rodina začal podnikat v 19. století v oboru provaznictví. Zajímavé je, že Adamův předek již v 19. století provozoval vodní elektrárnu, a právě vodní elektrárny jsou významnou součástí portfolia dnešní investiční skupiny rodiny HYBLER GROUP, a.s. Adam je členem jejího představenstva. Jako jediný a nejmladší ze tří bratrů se našel v tom být nástupcem v této rodinné firmě. Adama mimo jiné fascinuje i kronika podnikatelského rodu, která je jeho velkým zdrojem inspirace, a ve které nyní pokračuje. Určitě můžeme tento tip doporučit všem podnikajícím rodinám.
Za CRF děkujeme všem účastníkům konference. Můžete si ji připomenou níže ve fotogalerii: