Oldřich Vávra o tom, jak se měnil marketing cigaret, pro MediaGuru

Třetina Čechů starších 15 let užívá nikotin a mezi mladými od 15 do 24 let jde dokonce o polovinu. Roste také počet mladých, kteří sahají k alternativám klasických cigaret, zejména k cigaretám elektronickým. Jak se měnila marketingová strategie a komunikace producentů nikotinových výrobků?

Oldřich Vávra z Katedry marketingu FPH se ve svém novém textu pro MediaGuru věnuje právě vývoji reklamy na cigarety a nikotinové výrobky obecně. Na konci druhé světové války zažívaly cigarety  vrchol své popularity. Tabákové firmy využívaly neomezeně všechny tehdejší marketingové nástroje od klasické reklamy přes propojení se jmény celebrit až po dnes nemyslitelnou podporu lékařů a odborníků. Až v závěru dvacátého století narazil tabákový průmysl na první významnější regulace. Trend rozšiřování regulací je přítomný i dnes. A tabákový průmysl je spíše trhem nikotinových výrobků. Svůj marketing na dnešní možnosti neustále adaptuje. „Nemění se pouze marketingová komunikace, nýbrž celá marketingová strategie včetně vytváření sortimentu v souladu s vývojem trhu. Marketingová komunikace pracuje s alternativními produkty namísto cigaret, jako jsou elektronické cigarety, zahřívaný tabák nebo nikotinové sáčky, a je zpravidla postavená na zdůrazňování nižšího zdravotního rizika ve srovnání s klasickými cigaretami,“ píše ve svém textu Oldřich Vávra.

Tabákové společnosti jdou oproti dvacátému století cestou nepřímého marketingu. K tomu využívají sociální sítě a influencery. Výsledek? „Pokud do „trhu tabákových výrobků“ započítáme i nové formy užívání nikotinu (elektronické cigarety, zahřívaný tabák, nikotinové sáčky), pak se celkový trh nikotinových výrobků v Česku nezmenšuje tak výrazně, nebo dokonce stagnuje/roste z hlediska celkového počtu uživatelů nikotinu“.

Celý článek si můžete přečíst zde.