Manažerské shrnutí studie „Consumer confidence: economic fundamentals and noise, or more than that? A case of EU countries“

Tato práce přispívá k diskusi o povaze variability spotřebitelské důvěry, která není vysvětlena ekonomickými proměnnými. Tato nevysvětlená část spotřebitelské důvěry je chápána buď jako odraz tzv. animal spirits, nebo jako pouhý důsledek měnících se očekávání. V obou případech interpretace předpokládá, že odráží iracionalitu ze strany spotřebitelů. Tato studie na panelu zemí EU ukazuje, že další část spotřebitelské důvěry lze vysvětlit kognitivními faktory a v menší míře emocionálními faktory a vnímáním rizika. Diskuse ukazuje, že žádný z těchto dodatečných vlivů by neměl být a priori interpretován jako známka iracionality. Studie proto na základě vlastních výsledků a výsledků jiných empirických a teoretických prací dochází k závěru, že interpretace variability spotřebitelské důvěry, která není vysvětlena ekonomickými fundamenty, jako odrazu iracionality, která v oblasti ekonomie stále převládá, je chybná.

Cílová skupina stakeholderů: ekonomický výzkum

Citace: Pošta, V. Consumer confidence: economic fundamentals and noise, or more than that? A case of EU countries. J Econ Interact Coord (2025). https://doi.org/10.1007/s11403-025-00460-4

Zdroj: https://link.springer.com/article/10.1007/s11403-025-00460-4