FPH Success: SENS – udržitelný byznys a cvrččí protein

Říkáte si: „Cože, cvrččí protein?“ ? Tak to si přečtěte rozhovor s Radkem Huškem, spoluzakladatelem startupu SENS Foods, který produkuje tento udržitelný zdroj bílkovin na vlastní cvrččí farmě v Thajsku a následně ho používá v produktech od tyčinek po těstoviny. Nedávno si SENS připsal novou investici téměř 50 milionů korun od prestižních fondů Presto Ventures, Reflex Capital a UP21. Radek je mimo jiné i naším absolventem bakalářského studia.

 

Radku, jak se zrodila myšlenka na SENS?

Na výrobu jednoho hovězího steaku je potřeba voda odpovídající asi 10 hodinové sprše. Nikdo se nesprchuje tak dlouho! V roce 2013 vydalo OSN vědecký report, který informoval právě o problému produkce bílkovin a zároveň možném řešení. Tím nápadem byl cvrččí protein, který je maximálně výživný a zároveň má minimální dopad na životní prostředí. Vědcům to sice přišlo jasné, ale v supermarketech se nic s cvrččím proteinem neprodávalo. Rozhodli jsme se to změnit.

 

Co bylo na začátku nejtěžší?

Úplně na začátku jsme došli na Ministerstvo zemědělství a zeptali jsme se, jak je to vlastně s legislativou prodeje jídla s cvrčky. Zjistili jsme, že to v České republice není možné. Nevím už ani, jak je možné, že nás to neodradilo. Byli jsme do myšlenky tak nadšení a už od začátku jsme věděli, že to bude výzva, že nás tohle vůbec nezastavilo. Založili jsme firmu ve Velké Británii a tam jsme si obstarali veškerá povolení a fungovali v začátku jako britská firma.

 

Jak přijímají lidé fakt, že se jedná o tyčinky s cvrččím proteinem?

Přestože 2 miliardy lidí na světě jí hmyz, bylo nám jasné, že v České republice prodat proteinovky se cvrčky nebude jednoduché. Už jsme na trhu několik let a myslím, že spousta lidí o naší myšlence slyšela. Nakonec je to více o tom, jestli je produkt chutný a cenově dostupný. Potom věřím, že nějaké bariéry strachu dokáží lidé překonat.

 

Mají tyčinky díky použití cvrččího proteinu specifickou chuť, nebo to chuťově není vůbec poznat?

Ne, tyčinky chutnají po čokoládě, oříšcích, sušeném ovoci a podobně. Cvrččí protein, respektive ten cvrččí prášek někdy nazývaný cvrččí mouka, nemá žádnou výraznou chuť a tak se dá ideálně přidávat do jakýchkoliv potravin pro zvýšení množství živin v jídle. Obyčejná jídla jako tyčinky, krekry, chleba nebo těstoviny jsou pak výživnější a zdravější.

 

Dokážete říci, jak vypadá Váš typický zákazník, nebo se to různí?

Určitě dokážeme. Jsou to převážně mladí lidé ve větších městech, kteří žijí aktivní život a zajímají se o životní prostředí. Sentiment k udržitelnosti se hodně za poslední roky změnil a my víme, že už je takových zákazníků dostatek. Opravdu lidé dokáži ocenit, že nabízíme výživné jídlo, které neničí naši planetu.

 

Četla jsem, že od loňska vyvážíte tyčinky i do Německa. Je velký rozdíl mezi českým a německým zákazníkem?

V Německu je přístup k životnímu prostředí ještě na úplně jiném levelu. Například Flixtrain, což je mainstreamový dopravce, hned na hlavní stránce informuje, že jeho vlaky jezdí na 100% udržitelnou energii. Němečtí zákazníci tak ještě více oceňují náš „minimal harm“ přístup.

 

Co jste využil z toho, co jste se naučil u nás na fakultě, při podnikání?

Podnikal jsem již při studiu a mohu říci, že jsem si psal „dvoje zápisky“. Jedny do školy a jedny pro mou firmu. Opravdu jsem viděl z praxe hodně věcí, které se mi do podnikání hodily. Myslím, že teorie dává opravdu dobrý obecný přehled znalostí, které je dobré mít někde v hlavě. Ač přímo v podnikání ještě potřebujete třeba 1568x více věcí, které se nikdy na škole nenaučíte.

 

Je něco, co byste našim studentům nebo stávajícím studentům vzkázal?

Už dva roky po sobě jsem byl pozvaný na zahájení nového ročníku FPH. Vzkázal jsem dvakrát to samé: učte se, hodně čtěte a ideálně, pokud to je váš sen, založte si firmu. Podobně jako já potom uvidíte, že se vám spousta věcí ze školy vlastně hodí.

 

Co plánujete dál?

S naším snažením jsme v SENS úplně v začátcích. Nicméně, víme, co chceme dělat. Chceme pokračovat v naši misi přeměny lidské stravy na více udržitelnou a k tomu budeme používat cvrččí protein. V SENS budeme nadále promovat „cvrčka“ a ukazovat ho v chutných produktech. Na naší farmě budeme i nadále zlevňovat produkci cvrččího proteinu a dělat z tohoto nejkvalitnějšího a nejudržitelnějšího proteinu zároveň i protein nejlevnější.

 

 

Pokud byste se rádi dozvěděli víc o SENS Foods, tak se mrkněte sem. Radka můžete také sledovat na Linkedinu, Facebooku nebo si od něj něco přečíst na Aktuálně.cz.

Další zajímavosti, novinky a užitečné informace od nás najdete i na našem Facebooku a Instagramu. A videa na Youtube ?

  • Autor: Hana Kruczková
  • Vytvořeno:
  • Poslední aktualizace: