Influencer monitor: Domi Alagia z Love Island sesadila z prvního místa nejznámějších influencerů Kovyho

Centrum pro marketingový výzkum a strategický marketing vydalo novou aktualizaci Influencer monitoru, který každého půl roku sleduje známost tuzemských influencerů a postoje jejich sledujících. Nejnovější výsledky ukazují, že rok 2024 znamenal pro žebříček nejznámějších influencerů zásadní zlom. Vstupenkou na přední místa se ukazují být reality show.

Zatímco po celou řadu let byla na předních příčkách Influencer monitoru stejná jména pouze s menšími a postupnými změnami, loňský rok přinesl revoluci. Z prvních pěti příček úplně vypadl Leoš Mareš i Nikol Leitgeb, kteří žebříček léta vedli spolu s Kovym. Ten vůbec poprvé od vzniku Influencer monitoru v roce 2019 sestoupil z první příčky na druhé místo, které sdílí s Annou Šulc. Na první místo se vyhoupla devatenáctiletá Domi Alagia, která se ještě před rokem neobjevovala ani mezi prvními patnácti nejčastěji vybavenými influencery.

„Domi Alagia se na špičku Influencer monitoru dostala během podzimu. Zásadní roli proto zřejmě hrálo její zapojení v show Love Island 2024, kterou vysílala TV Nova,” usuzuje Radek Tahal z Katedry marketingu FPH VŠE, který projekt Influencer monitor vede.

„Nova umí s reality show v posledních letech velmi dobře pracovat, jsou schopni vytěžit osobnosti i dramata, která se v televizi odehrávají, a přenést je na sociální sítě. Tím je představí také mladšímu publiku, pro které televize není nutně primární médium, a tím krátkodobě zvedají popularitu účinkujícím,” doplňuje Jana Kovářová, která se na Katedře marketingu FPH VŠE na studium influencerů zaměřuje.

Dobytí prvního místa v žebříčku Domi Alagiou je významné také z toho důvodu, že ji většina respondentů zná ze sítě TikTok, na které má v každé vlně Influencer monitoru profil větší podíl respondentů. Nyní už jde o více než dvě třetiny dotázaných. V první sedmnáctce nejznámějších osobností využívá TikTok jako primární sociální síť spolu s Domi Alagiou jen Ema Krajčinovič. I mezi zavedenými influencery, jako je Sugar Denny, Anna Šulc či Leoš Mareš lze nicméně pozorovat růst popularity na TikToku, byť zatím jen velmi malý.

 

TOP 10 Top of mind influencerů:

  1. Dominique Alagia

2.-3. Anna Šulc, Kovy

4. Sugar Denny

5. Mikýř

6. Leoš Mareš

7. Vláďa Kadlec

8. MenT

9.-10. Jakub Enžl, Veronika Vobecká

 


O Influencer monitoru

„Spolupráce s influencery je dnes již zcela běžnou součástí public relations. Influenceři dodávají značkám a jejich produktům kredibilitu, která je dnes tolik potřebná. S pomocí influencerů navíc mohou firmy oslovit i cílové skupiny, které jsou médii obtížněji zasažitelné, jako jsou např. mladí lidé. Cílem periodického výzkumu Influencer monitor je přinášet informace, kdo jsou aktuálně nejznámější influenceři v českých podmínkách a jak je mladí Češi vnímají. Studie se ale zaměřila i na související otázku, jaká sociální média dnes mladí Češi nejčastěji používají a jak se využívání jednotlivých sociálních médií vyvíjí v čase,” vysvětluje Radek Tahal, který na FPH VŠE projekt Influencer monitor vede. Dodává, že pro podrobné výsledky průzkumu lze kontaktovat Centrum pro marketingový výzkum a strategický marketing.

Každá vlna Influencer monitoru proběhla formou reprezentativního výzkumného šetření (kombinace osobního a online dotazování) na cílové skupině mladých lidí ve věku 15 až 34 let. Jednalo se o kvótní výběr podle pohlaví, věkového pásma (v rámci sledované skupiny jsou celkem tři pásma) a regionu. Filtračním kritériem pro zahrnutí do výběrového souboru byla alespoň hodina týdně strávená na internetu. Počet respondentů v každé vlně je vždy přes 400.


 

O výsledcích Influencer monitoru si můžete přečíst i v následujících médiích: