FPH Success: Lucie Geroldová a projekt Mumdoo

Lucie Geroldová absolvovala na FPH navazující magisterský program Master in International Management/ CEMS. Nyní s kamarádkou a bývalou kolegyní rozjíždí platformu Mumdoo, která propojuje expertky s několikaletou pracovní zkušeností z různých oborů, které jsou doma s dětmi, s firmami, kterým schází interní kapacita a expertiza pro různé specifické krátkodobé projekty.

 

Lucko, mohla bys nám přiblížit, jak platforma Mumdoo funguje?

Mumdoo je založené na projektové bázi, zaměřujeme se na krátkodobé specifické úkoly, na něž firmy nemají interní kapacitu nebo expertizu, kterou naopak disponují zkušené profesionálky, které jsou momentálně doma s malými dětmi. Například nás osloví firma, že potřebuje revizi marketingové strategie s návrhem konkrétních kroků a následně i výpomoc s exekucí. My v naší databázi maminek-expertek najdeme tu nejvhodnější kandidátku, a pokud se vzájemně na obsahu i rozsahu projektu dohodnou, začnou v řádu dnů na projektu pracovat. Výhodou pro firmy je, že všechny maminky-expertky v naší databázi jsou ověřené profesionálky, mají relevantní zkušenost a volnou kapacitu na projektu okamžitě začít. Pro mámy je velkou motivací to, že zůstanou v kontaktu se svým oborem, rozvíjejí se a zároveň trošku vypadnou ze světa celodenní péče o miminko a dělají něco, co jim zaměstná hlavu.

 

 Co stálo za vznikem Mumdoo?

Prvotní nápad přišel, jak tomu bývá, z vlastní akutní potřeby – obě s Kristýnou máme malé děti narozené v létě 2020, a když jsme se pár měsíců po jejich narození rozkoukaly a začaly hledat nějakou flexibilní, zajímavou práci, kde bychom mohly zužitkovat své několikaleté zkušenosti a zároveň mohly přes den čas věnovat především dětem, narazily jsme. Jsme obě z podobného těsta v tom smyslu, že nemáme rády neproduktivní čas – ačkoli nás samozřejmě mateřství na mnoha úrovních naplňuje a baví, bylo pro nás náročné sžít se s novou realitou, kdy z nabitého programu a absolutní volnosti před mateřstvím jsme najednou měly jeden den jako druhý, rozdělený do tří až čtyř hodinových intervalů mezi krmením, na jehož konci jsme měly pocit, že za námi není žádná viditelná „práce“.

Zároveň jsme věděly, že se zatím nechceme vrátit do předchozí práce ani na zkrácený úvazek a ani nechceme dělat nekreativní backoffice úkoly, přepisovat čísla z tabulek do prezentací nebo něco podobného, co se často prezentuje jako „ideální“ práce pro ženy na mateřské. Ani po intenzivním hledání jsme nenašly možnost, jak relevantně a flexibilně využít své profesní zkušenosti, a zároveň jsme obě cítily, že nutně potřebujeme nějak zapojit hlavu, jak se říká. Ve svém okolí máme mnoho mladých maminek, které řešily podobnou situaci, a tak jsme si řekly, že zkusíme vybudovat nástroj, platformu, která to umožní.

 

Jaká je přesně Tvoje role v tomto projektu?

Na projektu v tuto chvíli pracujeme na denní bázi dvě a role na papíře ani v realitě moc rozdělené nemáme. Je pro nás klíčová vzájemná zastupitelnost – když má jedna z nás zrovna plné ruce a hasí nějaké problémy s miminkem, druhá může štafetu bez problému převzít a úkol dotáhnout. Jediný rozdíl v rolích je, že já řeším administrativu směrem k již aktivním expertkám a fakturaci klientům, Kristýna je zase fantasticky lidsky orientovaná a řeší velkou část procesu přijímání nových maminek do databáze. Snažíme se být systematické, na každou zdánlivou drobnost máme nějakou sdílenou tabulku, protože co si nenapíšeme, do večera úspěšně zapomeneme 😊

 

V jaké fázi nyní tento projekt je? Zafungovalo už nějaké propojení firmy s maminkou-expertkou 😊?

První miniprojekty jsme měly v květnu pro naše FFF – friends, family and fools 😊 Od té doby máme za sebou už desítky projektů, převážně s malými a středními firmami, které se liší v rozsahu i délce trvání – od jednorázových překladů nebo přípravy marketingových materiálů po tříměsíční předvánoční online kampaň nebo formulaci marketingové strategie na příští roky. Tato variabilita co do záběru je možná díky vysoké diverzitě zkušeností, které mají „naše“ maminky-expertky. V databázi máme v tuto chvíli skoro 50 aktivních ověřených profesionálek, které prošly naším screeningem, a velká část z nich už s námi i na nějakém projektu pracovala. Dohromady jsme byly v kontaktu už s téměř 150 zájemkyněmi.

Věříme, že situace na trhu je pro koncept Mumdoo příznivá, firmy jsou i díky pandemii daleko víc nakloněné práci z domova, navíc v kombinaci s rekordní nezaměstnaností nedává smysl nechat zkušenosti a volnou kapacitu žen s malými dětmi nechat ležet ladem. Snažíme se stále aktivně rozšiřovat databázi expertek, které mají alespoň tři roky pracovních zkušeností, jelikož síla této komunity je klíčová pro náš růst v příštím roce.

 

Co si od tohoto projektu slibujete?

Přály bychom si, aby se změnil svět žen, které jsou doma s malými dětmi a přejí si nějakým způsobem rozvíjet své zkušenosti – aby mateřství automaticky neznamenalo otočku života o 180° a ukotvení u miminka, ale aby existovala možnost, jak si flexibilně a zcela podle vlastních možností udržet kontakt se svým oborem a nadále se v něm zlepšovat.

Zpětná vazba z obou stran je zatím pozitivní – expertky jsou nadšené, že mohou aktivně zapojit své zkušenosti a být vtažené do nějakého zábavného projektu. Firmy, kterým napříč obory chybí lidé, vítají expertizu, kterou díky Mumdoo mohou do své firmy přivést a získat tak nejen šikovné ruce a hlavu na daný projekt, ale i čerstvou perspektivu zvnějšku.

 

Jaké to je rozjíždět takovouto platformu? Co bylo pro Tebe nejsložitější?

Zcela upřímně, občas je to trošku blázinec 😊 Několikrát se stalo, že jsme na videohovorech s klienty měly děti na klíně a snažily jsme se je udržet v klidu za každou cenu. Ohromně nás to budování a vytváření komunity baví, a máme velké štěstí na chápavé klienty, kteří tolerují všechna úskalí spolupráce s maminkami malých dětí, jako jsou například telefonáty na procházce s kočárkem nebo ve večerních hodinách.

Jednoznačně nejnáročnější bylo promyslet všechny procesy, jak zprostředkovávání projektové výpomoci nejlépe uchopit a vymyslet rozumný systém brzd a rovnováh, abychom firmám opravdu nabízely jen osvědčené expertky, maminkám pak zase jen zajímavé projekty, které odpovídají jejich specializaci i kapacitě, a aby všechno bylo administrativně správně zaštítěné, transparentní a co nejjednodušší pro všechny zúčastněné strany.

 

Kde sháníte maminky-expertky s relevantními zkušenostmi?

Na začátku byly zdrojem naše kamarádky, bývalé kolegyně a spolužačky, o kterých jsme věděly, že mají několikaleté zkušenosti z různých oblastí marketingu. Následně jsme spustily Mumdoo profil na Instagramu, LinkedInu a webu, a tyto kanály jsme šířily mezi své kontakty. Dobrým „zdrojem“ zkušených profesionálek byla i Facebooková skupina Holky z Marketingu, kde je přibližně třicet tisíc holek-markeťaček. Tímto způsobem zatím stále pokračujeme a snažíme se databázi expertek postupně víc a víc rozšiřovat – jak co do počtu profesionálek, tak i z hlediska nabízené expertizy, a aktivně stále hledáme akční maminky s několikaletou pracovní zkušeností.

 

Jakou roli v tom všem hraje to, že jsi absolventkou programu CEMS? Pomohly Ti nějak znalosti získané během studia?

CEMS mě jednoznačně ovlivnil při rozhodování, zda se vůbec pouštět do vlastního projektu. Jednak určitým způsobem formoval můj vlastní přístup k podnikání a aktivnímu hledání příležitostí, ale hlavně z pohledu lidí, které jsem během studií potkala v Praze i v zahraničí. Mnoha z nich jsem v některém bodě definování konceptu Mumdoo volala nebo psala, ptala se na jejich názor a zpětnou vazbu, jaká vidí rizika či prosila o konkrétní radu. Moji bývalí spolužáci a spolužačky jsou motivovaní, úspěšní a nebojácní, a vidět, kolik z nich si úspěšně probíjí cestu businessem, ať už vlastním nebo jako součást zajímavých startupů, pro mě je velkou hnací silou.

 

Proč ses vlastně rozhodla studovat právě CEMS?

Důvodů pro CEMS bylo několik – bakaláře jsem studovala na FMV, obor Mezinárodní studia – diplomacie. Věděla jsem, že budu chtít pokračovat v mezinárodně orientovaném programu, ale chtěla jsem změnit zaměření ze státní sféry a diplomacie na soukromý sektor. Chtěla jsem studovat něco, co mi pomůže rozvíjet kritické businessové myšlení, pomůže mi rozvinout potřebné schopnosti pro (ideálně) mezinárodní kariéru, kde studium bude dynamické a vidina budoucí kariéry nebude závislá na ministerských tabulkách a kvótách. O CEMSu jsem věděla už od střední školy, takže jsem si na program „myslela“ docela dlouho, chtěla jsem zůstat na magisterské studium základnou v Česku, ale mít zároveň možnost strávit hodně času v zahraničí a v prostředí se zahraničními studenty.

 

Jaké máš plány s Mumdoo do budoucna?

Do budoucna bychom rády rozšířily záběr služeb, které budou „naše“ maminky-expertky pokrývat. V současnosti se zaměřujeme na nejrůznější oblasti marketingu, od operativy až po strategické poradenství. Klientům momentálně nabízíme výpomoc s copywritingem, překlady, grafikou, správou sociálních sítí, placenou online reklamou, analýzou dat nebo se strategickým marketingem a budováním značek. Dovedeme si představit, že se bude nabídka oblastí rozšiřovat s tím, jak se bude rozrůstat naše databáze – zatím to vypadá nejpravděpodobněji na směr do projektového řízení, pořádání eventů nebo specifického poradenství – ať už daňového, účetního, HR či právního.

A taky máme necelý rok na to se dostat do Forbes žebříčku 30 pod 30, tak nám držte palce 😊

 

 

Další zajímavosti, novinky a užitečné informace od nás z fakulty najdete i na našem Facebooku a Instagramu. A videa na Youtube 😊.

FPH Success: Lucie Geroldová a projekt Mumdoo