Manažerské shrnutí studie „Segmentace zákazníků na trhu s masem a masnými výrobky – případová studie České republiky“
Článek reaguje na probíhající trendy ve spotřebě masa ve vyspělých zemích a zaplňuje mezeru v empirických studiích o segmentaci spotřebitelů podle preferencí při nákupu masa a masných výrobků v České republice. Cílem příspěvku je posoudit rozdíly mezi segmenty spotřebitelů podle jejich preferencí při nákupu masa a masných výrobků. Zdrojem dat bylo kvantitativní dotazníkové šetření provedené na reprezentativním vzorku 992 respondentů. Explorativní analýza latentních tříd segmentovala spotřebitele podle kritérií rozhodování při nákupu masa a masných výrobků. Výsledky doplňují obraz trhu s masem a masnými výrobky z hlediska chování spotřebitelů a přispívají k lepšímu pochopení spotřeby masa. Výsledkem segmentace spotřebitelů podle jejich preferencí byly tři různé kategorie spotřebitelů, které se liší kritérii rozhodování při nákupu a sociodemografickými charakteristikami. Segmenty se významně neliší z hlediska postavení v zaměstnání, regionu, velikosti obce ani výše příjmů respondentů. Výraznější jsou rozdíly mezi generacemi, které se projevily v průměrném věku respondentů a složení jejich domácností. Výrobci a prodejci by měli lépe zacílit své marketingové aktivity a komunikaci na různé segmenty.
Cílová skupina stakeholderů: akademická sféra, management podniků
Citace: Špička, J., & Náglová, Z. (2022). Consumer segmentation in the meat market – The case study of Czech Republic. Agricultural Economics (Zemědělská ekonomika), 68 (online first), 1-10. https://doi.org/10.17221/334/2021-agricecon