FPH Success: CoffeeMat, trochu jiný vendingový kávový automat

Jan Šimandl je čerstvým absolventem programu Management. Už za studia založil společnost CoffeeMat, která se zaměřuje na inovaci tradičních vendingových kávových automatů a které se nyní naplno věnuje. Kudy vedla Honzova cesta ke kávovým automatům? Nejen o tom jsme si povídali v našem rozhovoru.

 

Honzo, pamatuješ si ještě, proč sis zvolil ke studiu zrovna FPH?

Podnikání mě vždycky zajímalo, už od mala jsem věděl, že chci dělat něco svého a nebýt vázaný na někoho jiného. Fakulta podnikohospodářská mi dávala smysl, protože mě baví management a chtěl jsem se co nejvíce naučit o řízení firem. Chtěl jsem získat nejen teoretické základy, ale i praktické dovednosti a analytické myšlení, které mi pomohou realizovat vlastní nápady a posunout je dál.

 

Je nějak provázané tvé studium na FPH se založením firmy CoffeeMat?

Asi bych neřekl, že moje studium na FPH a založení firmy CoffeeMat jsou přímo provázané, ale je pravda, že firma vznikla během mého magisterského studia. První nápady na podnikání přicházely právě v té době, když jsem se začal hlouběji zajímat o trh, podnikání a různé příležitosti. Studium mi dalo skvělý základ a odvahu se do toho pustit, ale hlavní inspirace na CoffeeMat přišla spíše během cestování do zahraničí, kde jsem viděl, jak podobné koncepty fungují v praxi. To mě motivovalo zkusit něco podobného přinést do Česka, a tak se to postupně začalo rýsovat.

 

Proč ses rozhodl zrovna pro kávové automaty?

Káva je něco, co mám opravdu rád, a podnikání v tomto oboru mě vždycky přitahovalo. Založit si kavárnu mi ale přišlo jako klišé a neviděl jsem v tom takový potenciál. Na druhou stranu kávové automaty, tedy vending, mi přišly jako oblast, která se v ČR i Evropě za posledních 20 let skoro vůbec neposunula. Vše působilo zastarale a neatraktivně, což mě motivovalo zkusit to udělat jinak. Chtěl jsem vytvořit kávový automat, který nabídne kávu srovnatelnou s kvalitou kaváren. Hodně mě inspirovalo cestování po Asii, kde jsou tyto automaty na úplně jiné úrovni a najdete je tam téměř na všechno. Když jsem si dělal průzkum trhu, zjistil jsem, že v ČR ani Evropě nic takového neexistuje, a rozhodl jsem se do toho jít a přinést sem něco nového.

S CoffeeMatem se snažíme dělat věci jinak a zaměřit se na kvalitu. Naše káva je pražená na míru v České republice, abychom vždy zajistili maximální čerstvost a chuť. Kromě toho se snažíme jít i ekologickou cestou – používáme recyklovatelné a také zálohové kelímky a všechny naše ingredience jsou přírodní, bez umělých barviv a chemikálií. Nabízíme nejen klasické kávy, ale také sezónní a ledové nápoje, takže si každý najde to své. Jednou z našich specialit je třeba japonský čaj Matcha, který jen tak někde nenajdete. Chci, aby naše kiosky nebyly jen o rychlé kávě, ale o zážitku a kvalitě, kterou jinde nenajdete.

 

V čem tě studium na FPH připravilo na podnikání? A čím si naopak člověk musí pojít sám? Co tě například v začátcích zaskočilo?

Studium mi dalo určitě lepší přehled o tom, jak podnikání funguje, na co si dát pozor, jak vyjednávat nebo vystupovat před lidmi. Na co vás ale škola nepřipraví, jsou reálné zkušenosti a fuckupy, které přijdou v praxi. Škola vám ukáže, jak se věci dělají v ideálním světě, ale realita bývá často úplně jiná. Jsem od přírody optimista, takže občas přehlížím rizika a doufám, že to vyjde – někdy to pomáhá, protože se nebojím jít do věcí naplno, ale jindy mi to přinese zbytečné komplikace, které bych mohl předvídat, kdybych byl opatrnější.

Co mě zaskočilo, byl saturovaný trh plný tradičních vendingových automatů s instantní kávou – jsou doslova všude! Najít dobré místo pro umístění našeho kiosku bylo složité. Další výzva byla přesvědčit lidi, že i z automatu může být dobrá káva. Většina lidí nic jiného než instantní kávu z automatu za pár korun vlastně ani nezná, takže změnit jejich názor nebylo snadné. Musel jsem rychle pochopit, že podnikání není jen o dobrém nápadu, ale hlavně o jeho realizaci. Spousta věcí trvá déle, než si člověk myslí, a je potřeba se umět vypořádat s překážkami, které nečekáte, jako jsou třeba logistické problémy, dodávky surovin nebo technické poruchy strojů.

 

Jak si CoffeeMat vede? Jaké jsou současné největší výzvy, kterým čelíš?

Je to už skoro tři roky, co jsem spustil první kiosek, ale firmu jsem oficiálně založil až začátkem roku 2023. Od té doby jsme umístili přes 15 kiosků, hlavně na vysokých školách, kolejích a v kancelářských budovách v Praze. Do konce roku bychom chtěli nainstalovat ještě aspoň dalších 10 kiosků. Zpětná vazba je skvělá, hlavně od studentů, což mě moc těší. Celkem jsme prodali už přes 70 tisíc nápojů a mým cílem je příští rok toto číslo alespoň zdvojnásobit.

Nedávno jsme spustili zákaznickou aplikaci, která celý proces objednávání a platby výrazně zjednodušuje. Kromě toho nabízí i různé benefity, jako je 10. nápoj zdarma nebo zvýhodněné balíčky. Plánujeme také zavést předplatné, aby si naši zákazníci mohli užít kávu ještě výhodněji a jednodušeji.

Velkou výzvou je pro nás rozjet franšízu, abychom se dostali do dalších měst po Česku a později i do zahraničí. Aktuálně také přecházíme na vlastní software a hardware, což je velký krok, protože jsme dosud využívali řešení od dodavatelů. Vlastní systém nám ale dává větší kontrolu a flexibilitu, což je pro dlouhodobý růst klíčové.

 

Vedeš i tým lidí. Co tě na tom baví a co je na tom naopak nejtěžší?

Ze začátku jsem dělal všechno sám, byla to taková one-man show. Postupně jsem ale začal jednotlivé činnosti delegovat, abych se mohl soustředit na důležitější věci, jako je růst firmy. Teď už máme tým o zhruba 10 lidech, většina z nich pracuje externě a pomáhá s konkrétními úkoly. Máme lidi na software, kteří se starají o mobilní aplikaci, web i rozhraní kiosků, grafiky na reklamy a designové návrhy, vývojáře na hardware a software kiosků, a lidi na servis, zásobování a skladování.

Nejvíc mě baví kreativní činnost – vymýšlet nové produkty a strategie, a vidět, jak se naše nápady mění v realitu. Práce s lidmi mě naplňuje, máme šikovné lidi a mám radost, že s námi chtějí spolupracovat.

Nejtěžší je někdy udržet rovnováhu a motivaci v týmu, zvlášť když se věci nedaří podle plánu.

Spolupracujeme i s lidmi z různých zemí, takže občas narážíme na jazykové bariéry a specifika různých kultur, což může být výzva, ale i obohacení. Musím umět vyřešit konflikty, udržet lidi zapálené pro společný cíl a často improvizovat, když se objeví nečekané problémy. Někdy je to hodně o trpělivosti a umění udržet chladnou hlavu, i když se všechno zdá být vzhůru nohama.

 

Vím, že jsi byl účastníkem FPH mentoringu. Proč ses přihlásil?

Do mentoringu jsem se přihlásil, protože jsem chtěl získat další pohled a cenné rady od někoho zkušeného. Ve firmě se denně zaměřuju na spoustu operativních věcí, a mentoring mi pomohl vidět věci z většího nadhledu. Chtěl jsem se víc soustředit na strategii a rozvoj firmy, zjistit, jak ji posunout dál, a ujistit se, že jde správným směrem. Navíc mentoring je pro magisterské absolventy zdarma, což je skvělá příležitost, kterou jsem nechtěl promarnit. Můj mentor Ondra Klega se podnikání věnuje už dlouhou dobu a pomáhá mi tak nasměrovat firmu tam, kde vidí potenciál pro růst.

 

Co tobě osobně mentoring takzvaně dal?

Mentoring mi poskytl nový úhel pohledu na rozvoj firmy a způsoby, jak lépe plánovat strategii. Ondra má bohaté zkušenosti s rozvojem firem a projektů, takže jeho zpětná vazba mi pomohla zaměřit se na klíčové věci, které jsou důležité pro růst. I když působí v trochu jiném odvětví, jeho rady jsou pro mě cenné, například z pohledu vedení firmy nebo jako investora. Díky mentoringu mám jasnější představu o dalším směřování firmy a rozhodování, které ji posouvá kupředu.

 

Za studia jsi vyrazil také na Erasmus do Brazílie. Proč ses rozhodl vyjet na semestr do zahraničí?

Na Erasmus do Brazílie jsem se rozhodl jet hlavně proto, že to byla šance, kterou bych si nechtěl nechat ujít. Vždycky jsem chtěl zkusit žít delší dobu v zahraničí, poznat nové lidi, zažít jinou kulturu a vidět, jak se žije jinde. Měl jsem i ambici vyzkoušet si řídit firmu na dálku – v té době byla firma v začátcích a pobyt v zahraničí mě donutil se od ní na chvíli odpojit. I když to přineslo nějaké problémy, nakonec se to poměrně vydařilo a naučilo mě to spoustu věcí. Většinu činností jsem musel delegovat, což mi dalo zkušenost s vedením týmu i na dálku a naučilo mě více důvěřovat lidem kolem sebe.

 

Proč zrovna Brazílie?

Brazílie mě fascinovala svou rozmanitostí – od rušných měst až po nekonečné pláže a džungle. Chtěl jsem si tu zemi opravdu užít a procestovat ji, a to se mi vesměs povedlo. Původně jsem tam chtěl jet i kvůli kávě – Brazílie je největší vývozce kávových zrn, takže to perfektně sedělo i s mým projektem CoffeeMat. Chtěl jsem poznat, jak se káva pěstuje a vidět plantáže na vlastní oči. Nicméně vzhledem k rozloze země jsem nakonec nenarazil ani na jednu kávovou plantáž. I tak jsem ale stihl navštívit většinu míst, kterou jsem měl v plánu, jako jsou vodopády Iguazu, týden strávený v džungli v Amazonii, a dokonce jsem stihl navštívit i Argentinu a Paraguay.

 

Co pro tebe byl v Brazílii největší kulturní šok? A co se ti tam nejvíce líbilo?

Největší kulturní šok přišel hned po příjezdu – úplně jiné prostředí, kultura a mentalita lidí. Překvapila mě obrovská chudoba, lidé bez domova na každém rohu a částečně nefungující systém. Nejvíc mě ale zasáhlo, jak obrovské jsou tam rozdíly mezi velmi bohatými a chudými lidmi. Vedle luxusních čtvrtí a obrovských vil žijí lidé v chudinských čtvrtích zvaných favely, kde podmínky často nejsou vůbec dobré. Střední třída tam téměř neexistuje, a tyto sociální kontrasty jsou na každém kroku až zarážející.

Největší šok ale nastal po prvním týdnu, kdy nás s kamarádem přepadla ozbrojená skupinka místního “gangu” přímo v centru São Paula. Od té doby byl pobyt v Brazílii trochu stresový, protože kriminalita je tam opravdu cítit ve vzduchu. Na druhou stranu mě Brazílie překvapila krásnou krajinou a nádhernými, čistými plážemi. Nejvíc mě oslovil týden strávený v Amazonii, kde jsme s místním průvodcem strávili noc v samotné džungli.

Každý den přinesl nové zážitky, a i když to občas nebylo snadné, byl to pro mě jeden z nejsilnějších životních zážitků, který mi dal hodně jak po osobní, tak i po podnikatelské stránce.

 

Jaké jsou tvé plány se společností CoffeeMat do budoucna? Čeho bys rád dosáhl?

S CoffeeMatem mám velké plány. Chci, aby se naše kiosky dostaly do všech koutů České republiky a pak dál do zahraničí, jako je Polsko, Rakousko, Německo nebo Švýcarsko. Věřím, že s naší vizí, kvalitní nabídkou a skvělými službami máme šanci uspět i za hranicemi.

Naší hlavní prioritou je zákazník, takže se chceme neustále zlepšovat a přizpůsobovat jeho potřebám. Už nabízíme kvalitní ingredience a  věrnostní program, ale chceme jít ještě dál – plánujeme zavést třeba předplatné, výhodné balíčky nebo speciální benefity pro firmy. Kromě toho pracujeme na vývoji menších a kompaktnějších modelů kiosků, které budou vhodné i do menších kanceláří, aby si lidé mohli dopřát kvalitní kávu i v práci.

Expanze a růst samozřejmě vyžadují i kapitál, a i když zatím přesně nevíme, jaký druh financování zvolíme, nejspíše to bude buď banka, nebo nějaký investor, který nám pomůže naše plány uskutečnit. Rád bych, aby CoffeeMat nebyl jen o kávě, ale aby se stal symbolem pohodlí, kvality a dostupnosti, kamkoliv se vydáme. Chci, aby naši zákazníci věděli, že se na nás mohou spolehnout a že CoffeeMat vždy přichází s něčím novým a lepším.

FPH Success: CoffeeMat, trochu jiný vendingový kávový automat