Studium očima absolventky: rozhovor se Zuzanou Tichákovou
Zuzka Ticháková absolvovala na naší fakultě program Podniková ekonomika a management a za svojí vedlejší specializaci si zvolila Manažerskou psychologii a sociologii.
Zuzana je v současnosti Marketingovou manažerkou CR&SK ve společnosti MagnaPharm a navíc jako externista působí i na katedře Manažerské psychologie a sociologie, kde se s ní můžete setkat v rámci předmětu Trénink komunikačních a prezentačních dovedností pro obchodní praxi.
Proč jste si vybrala studium na Fakultě podnikohospodářské VŠE?
Přišla mi do života nejpraktičtější. VŠE jsem vnímala a stále vnímám jako prestižní vysokou školu, kde se člověk setká s odborníky svého oboru, potká velmi zajímavé lidi a celkově mu otevře obzory. Oceňuji i kontakty s firmami, které jsou partnery školy, a student má možnost využít tohoto spojení.
Bylo pro Vás pokračování v navazujícím magisterském studiu jasným rozhodnutím, nebo jste zvažovala, že po bakaláři skončíte?
Vůbec jsem neváhala. Pro business mi přišlo zaměření studia nejlepší a tím, že si člověk může doplnit základ o volitelné předměty a následně vedlejší specializaci, je takové nastavení ideální. Během studia člověk postupně zjišťuje, co mu dává smysl, a já jsem věděla, že jsem udělala krok správným směrem.
Jaký je podle Vás největší rozdíl mezi bakalářským a magisterským studiem?
Bakalářské studium je hodně o zvyku. Přechod ze střední školy na vysokou může být ve změně režimu i přístupu celkem náročný. Na magisterském studiu je člověk více ostřílený, ví, jak rozložit síly, jak plánovat, a už se začíná poohlížet po praxi. Většinou už také ví, čemu se chce dále věnovat, co ho z předmětů nejvíce zajímalo, a to je vodítko pro budoucí směřování.
Proč jste si vybrala vedlejší specializaci Manažerská psychologie a sociologie? Co Vám tato specializace dala?
Volitelné předměty jsem vybírala z oblasti marketingu, tam byla škála nabídky rozsáhlá. U vedlejší specializace jsem chtěla jít cestou soft skills. Dle mého názoru jde o klíčové dovednosti pro dosažení spokojenosti v profesním i osobním životě. Byla to skvělá volba. Je to celoživotní práce na osobním rozvoji, ale díky vedlejší specializaci jsem dostala návody, jak zvládat různé situace a na co se zaměřit.
Jaký byl Váš oblíbený předmět a proč?
Myslím, že nejsem sama, kdo by řekl, že SOMADO (Trénink sociálních a manažerských dovedností). Byl to předmět, který byl velmi intenzivní a díky malé skupině studentů se mohlo jít opravdu do hloubky. Člověk se o sobě hodně dozvěděl, atmosféra byla nezvyklá oproti jiným kurzům a to velkou zásluhou lektorky. Daniela Pauknerová pro mě byla duší vedlejší specializace a díky ní má cesta na VŠE neskončila.
Co jste dělala po ukončení studia?
Po skončení magisterského studia jsem vyrazila do praxe. Svou marketingovou pouť jsem začala v Henkelu. Německý řád mě naučil základním procesům a podstatě marketingu. Poté jsem se přesunula do L´Oréalu. Krásné produkty, velkolepé kampaně včetně lokálních iniciativ a obrovský team spirit. Po čtyřech letech strávených v obklopení beauty produktů jsem se rozhodla posunout a přešla jsem z kosmetického průmyslu do farmaceutického. Oblast zdravotnictví člověka přiměje k jinému přístupu ke spotřebiteli i typu marketingových aktivit. Nyní čelím výzvě v nově vzniklé distribuční společnosti, kde rozjíždím marketingový tým pro Českou republiku a Slovensko.
Co Vám dalo studium pro Vaší budoucí praxi?
Řekla bych, že vše, co jsem se naučila mi postavilo základy, abych mohla v praxi fungovat, rychle se učit a zorientovat se v problematice. Disciplína, sebereflexe, ale i ctižádost mi pomohly krůček po krůčku získávat nové zkušenosti a rozvíjet se v oboru. Nyní už se pomalu dostávám do fáze, kdy bych měla předávat své zkušenosti dál a to chce velkou empatii a sebekázeň.
Mimo jiné u nás na fakultě i učíte. Proč jste se rozhodla učit?
Díky Daniele Pauknerové jsem po magisterském studiu nastoupila v rámci doktorského studia právě na katedru Manažerské psychologie a sociologie. Každý doktorand má povinnost něco odučit, tak jsem se k tomu dostala i já. Z povinnosti se ale stala radost a já v tom chtěla pokračovat. Z volitelného předmětu Trénink komunikačních a prezentačních dovedností se za pár semestrů stala povinná součást nově vzniklé vedlejší specializace Sales Management, což je úžasný projekt a jsem ráda, že můžu být jeho součástí. Pro svůj kurz hodně čerpám z dob své vedlejší specializace, snažím se o podobnou atmosféru i přístup ke studentům, jaký jsem zažila já sama, a dodnes si toho cením.
Co je pro Vás v práci motivací?
Potřebuji vidět, že má práce má smysl a jsou vidět výsledky. Nemám ráda práci pro práci. To je i důvod, proč jsem po několika letech opustila korporát, abych si vyzkoušela naprosto odlišné prostředí v rámci postupně rostoucí organizace. Každé má své pro a proti a jsem ráda, že toto můžu zažít, porovnat a vzít si z obojího to nejlepší. V rámci učení žiji z pokroku studentů. Když na začátku semestru u někoho vidíte obrovský nekomfort při prezentování a na konci kurzu si dokáže prezentaci užít, je to skvělý pocit, který stojí za soboty strávené ve škole.
Jaké máte plány do budoucna?
Ráda bych pokračovala v tom, na čem nyní pracuji. Marketing i učení je pro mě radostí a dává mi smysl. Ani propojení není náhodné, zkušenosti z praxe v marketingu přenáším do učení a naopak moji studenti mě často inspirují pro mou každodenní práci. Zároveň člověk nemá šanci zakrnět, když vidí, jak jsou studenti houževnatí a chtějí na sobě pracovat. Jsem ráda, že u toho můžu být a učit se i já od nich.
Děkuji za rozhovor.
Pokud vás zajímají další novinky a zajímavosti z naší fakulty, přidejte se k nám na Facebooku a Instagramu!