Manažerské shrnutí studie „Ochrání export nebo veřejné zakázky postpandemický svět? Aneb role e-commerce ve snížení dopadu těchto vlivů na výkonnost MSP v oblasti F&B“

Účel – male a střední podniky (MSP) produkující potraviny a nápoje (F&B) musí diverzifikovat své trhy a získat předvídatelné zdroje příjmů, aby odolaly obtížným a nestálým obdobím, jako je postpandemický geopolitický scénář, nedávno zatížený rusko-ukrajinským konfliktem. Na druhou stranu, další část literatury naznačuje, že veřejné zakázky lze považovat za velký zdroj příjmů, umožňující pevné smlouvy, výnosy a stabilitu cash-flow. Tento dokument si proto klade za cíl prozkoumat roli zadávání veřejných zakázek, přijetí platforem elektronického obchodování a jejich vzájemné působení při ovlivňování exportní výkonnosti malých a středních podniků působících v sektoru F&B.

Design/metodika/přístup – Studie získává data od 2 186 italských malých a středních podniků vyrábějících F&B opírající se o databázi Margo by Cribis. Používá se strukturovaný rovnicový model (SEM) k testování empiricky vyvinutých hypotéz.

Zjištění – Zjištění odhalují, že digitální prodejní platformy pozitivně ovlivňují vývoz, zatímco veřejné zakázky negativně ovlivňují export malých a středních podniků F&B. Nicméně zjištění zdůrazňují, že interakce mezi zadáváním veřejných zakázek a přijetí platforem digitálního prodeje tlumí negativní dopady veřejných zakázek na vývoz.

Originalita/hodnota – Tato studie přináší originální příspěvek do literatury F&B provedením empirických poznatků výzkum na rozsáhlém vzorku firem z jedné z nejvlivnějších zemí vyrábějících F&B, a to Itálie s oficiálně registrovanými údaji. A co je důležitější, podle nejlepšího vědomí autorů je tato studie průkopníkem zkoumání vztahu mezi veřejnými zakázkami a platformami elektronického obchodu při ovlivnění F&B exportní výkonnost malých a středních podniků.

 

Cílová skupina stakeholderů: firmy MSP

Citace: Ballerini, J., Giordino, D., Smrčka, L. and Culasso, F. (2023), „Exports or public procurement to resist in the post-pandemic world? How e-commerce appeases this food and beverage SMEs ambidextrous dilemma“, European Journal of Innovation Management, Vol. 26 No. 7, pp. 715-750. https://doi.org/10.1108/EJIM-01-2023-0021

Zdroj: https://www.emerald.com/insight/publication/issn/1460-1060/vol/26/iss/7