Nové metody ve vzdělávání: Představujeme projekt NPO & LMS Moodle
Revoluce v oblasti informačních a komunikačních technologií přinesla a stále přináší nové možnosti do vzdělávání v podobě nových metod, pomůcek a forem výuky, které více respektují individuální potřeby studentů a podporují jejich studijní motivaci. Umožňují výuku na dálku i samostudium nebo práci v týmech i bez přítomnosti pedagoga. Kombinace e-learningu a tradiční prezenční výuky se stala v současné době požadovanou formou kombinovaného studia, tzv. blended learning s řadou přínosů jak pro studenta, tak pro samotnou vzdělávací instituci.
Od července 2022 do června 2024 je VŠE zapojena do Národního plánu obnovy (NPO), který lze chápat jako nástroj pro oživení ČR pomocí reforem a investic v nejrůznějších oblastech. Prostředky z NPO směřovaly i do projektu LMS Moodle, jehož cílem je rozvoj celoškolní infrastruktury pro zajištění digitálních forem výuky, digitalizace studijních agend a celkové přizpůsobení studijního prostředí nárokům moderní výuky a spolupráce.
Aktuálně se tento projekt pomalu chýlí ke konci. Na FPH se díky němu inovuje 35 vybraných předmětů a jsou pilotně vyučovány v prostředí platformy LMS Moodle. Pedagogové na FPH získali technickou a metodickou podporu k tvorbě e-learningových pomůcek a jejich začleňování do výuky a LMS prostřednictvím metodického materiálu, vzdělávání a individuálních konzultací.
Školení, vedení pracovních skupin a individuální konzultace s pedagogy v projektu zajištovaly Mgr. Dagmar Schönfeldová a dr. Veronika Motlová.
Co na LMS Moodle říkají pedagogové a studenti FPH, kteří ho měli možnost vyzkoušet?
Ing. Felipe Martínez, Ph.D. – pedagog FPH
Systém LMS Moodle výrazně posiluje vzdělávací zážitek studentů. Zdaleka neslouží jen jako systém pro ukládání prezentací, ale stává se klíčovým prvkem pro výuku. Zahrnuje vše od interaktivních multimediálních výukových aktivit až po formální testy, díky čemuž má student možnost si je procvičovat před zadáním závěrečného formálního testu.
Ing. Nina Bočková, Ph.D. – pedagožka FPH
Moodle představuje nástroj, který umožňuje pedagogům přehledně studentům dávkovat interaktivní studijní materiály v rámci týdnů a vyžadovat po nich plnění průběžných úkolů. Zavádění systému a jeho srovnávání s dosud používaným InSIS nabízí nové aktivity, jako ankety nebo workshopy, ale ukazuje i slabiny, např. nemožnost kontroly plagiátů. Pro vyučující je zároveň těžké odpovídat na dotazy studentů, kde najdou doporučovanou aktivitu, když nevidí přesné uspořádání stránky konkrétního studenta. Ale i vyučující se musí neustále vzdělávat a toto je jedna z množností, jak pracovat na zvyšování kompetencí a zatraktivňování výuky pomocí blended learning materiálů pro studenty.
Bc. Barbora Hakrová – studentka FPH
Moodle je nový nástroj, který je vzhledově mnohem atraktivnější než dosavadní používané nástroje (především InSIS). Pokud se s tímto nástrojem pracuje tak, jak má, může nabídnout poměrně přehlednou strukturu a zajistit, že studenti budou mít veškeré materiály na jednom místě. V opačném případě ale může studentům svou nepřehledností komplikovat každodenní studijní povinnosti. Používání tohoto nástroje je v začátcích a fakulty i učitelé ho zatím nevyužívají jednotně. Po sjednocení může být dle mého názoru Moodle velmi dobrým a inovativním nástrojem.
Weby Vysoké školy ekonomické v Praze využívají pro optimalizaci svého obsahu a poskytovaných služeb cookies. Prosíme o udělení souhlasu s jejich uložením. Zobrazit více informací
Vyberte služby, pro které chcete povolit využívání cookies: