VŠE vyhrála CEMS Business Project of the Year 2023 za návrh modelu předplatného pro vozy Škoda Auto

Vysoká škola ekonomická v Praze získala ocenění CEMS Business Project of the Year 2023. Ocenění získal pětičlenný tým studentů CEMS, který spolupracoval s korporátním partnerem Škoda Auto na definování obchodního modelu předplatného vozů a strategie jeho uvedení na trh. Ocenění převzal akademický školitel týmu doc. Ing. Ladislav Tyll, MBA, spolu s firemním školitelem a Fleet Managerem Škoda Auto Martinem Márou na CEMS Annual Events 2023 v Londýně.

 

Všech 33 škol z aliance CEMS každoročně do soutěže CEMS Business Project of the Year nominuje jeden podnikatelský projekt. Porota složená z akademických ředitelů programů CEMS pak vybere pět nejlepších, z nichž nakonec zvolí jednoho vítěze.

 

Vysoká škola ekonomická v Praze se v této „soutěži“ vždy umisťovala na předních příčkách a na vítězství poprvé dosáhla v roce 2021, což byl pro školu obrovský úspěch. „To, že jsme zabodovali hned takto rychle po našem dlouho očekávaném prvním vítězství, nám říká, že prvně nešlo o žádnou anomálii a že můžeme v této CEMS soutěži sebevědomě konkurovat těm nejlepším. Z toho máme snad ještě větší radost než před dvěma lety!“ říká Tyll.


O projektu pro Škoda Auto

Škoda Auto vnímá, že se preference zákazníků posouvají vstříc pohodlí a flexibilitě. Z této změny těží stále více služeb, jejichž obchodní model je založený na předplatném. Zákazníci neplatí za každou transakci zvlášť, ale platí pravidelný poplatek, aby měli ke službě okamžitý přístup kdykoliv chtějí. Známým příkladem takového podnikání jsou platformy pro streamování videa, ale příležitost je v mnohem více oblastí včetně mobility.

 

„V současné době existuje pouze několik služeb předplatného pro automobily, které by provozovali přímo výrobci automobilů, nicméně přibudou další. Vstupem na trh s předplatným pro automobily může Škoda Auto získat nový zdroj příjmů a potenciálně také rozšířit svou zákaznickou základnu,“ říká Martin Mára ze společnosti Škoda Auto, který vítězný podnikatelský projekt vedl.

 

Na projektu pracoval mezinárodní tým pěti studentů CEMS. Skládal se ze Sebastiana Ďurky, Farouqa El-Abbasse, Hanny Fridrik, Ester Greksové a Pavla Králíka. Tým dostal za úkol definovat, jak a kde by mohl model předplatného vozů Škoda fungovat, kdo jsou jeho zákazníci a jak bude služba komunikována.

 

Studenti navrhli přesnou strategii, kterou se Škoda Auto může řídit, aby úspěšně vstoupila na trh předplatného automobilů. Zaměřili se na Německo, které je podle jejich průzkumu pro začátek nejperspektivnější. Tým poskytl svému vedoucímu Márovi podrobnou situační analýzu, profily zákazníků, jejich ideální zákaznickou zkušenost a marketingovou strategii obecně. Studenti identifikovali a vyhodnotili možná rizika navrhovaného řešení a provedli studii proveditelnosti.

 

Později bylo zástupci Škoda Auto sděleno, že identifikovaná řešení a doporučené kroky uvedené ve studii proveditelnosti úzce korespondují s interními zjištěními a akčním plánem společnosti, což potvrzuje správný přístup studentů.

 

„S řešeními a doporučeními, která jsme klientovi poskytli, jsem nadmíru spokojen. Vzhledem k tomu, že předplatné automobilů je rychle se vyvíjející trh s neustále se měnícími podmínkami, učinili jsme velmi chytré rozhodnutí průběžně zaznamenávat data o konkurenci. Díky tomu jsme mohli klientovi ukázat, jak se trh každý měsíc mění a vyvíjí,“ říká jeden z členů týmu.

 

„Studenti se skutečně soustředili na dosažení cílů a na našich pravidelných týdenních schůzkách prokázali své schopnosti řešit problémy. Celý tým efektivně spolupracoval a navzájem se podporoval. Představený vývoj nového prodejního produktu, doporučená marketingová strategie a funkční webové stránky skutečně předčily naše očekávání. Z pohledu společnosti Škoda byla spolupráce na studentském projektu skvělým prostředkem jak získat přístup k novým nápadům a pohledům na věc. Studenti byli ochotnější přemýšlet nestandardně a nabídli nová inovativní a svěží řešení výzev trhu,“ hodnotí projekt Martin Mára ze Škoda Auto.

 

Gratulujeme všem z CEMS VŠE a Škoda Auto, kteří se na vítězném podnikatelském projektu podíleli!

VŠE vyhrála CEMS Business Project of the Year za návrh modelu předplatného pro vozy Škoda Auto