FPH Success: Martin Wallner a Mixit
Mixit vám asi nemusíme představovat, ale co možná nevíte, je, že jeho spoluzakladatelem je náš absolvent Martin Wallner. Martin u nás absolvoval jak bakalářský studijní program Podniková ekonomika a management, tak navazující magisterský program Management (dříve Podniková ekonomika a management) s vedlejší specializací Podnikání.
O Mixitu asi většina z nás už slyšela, ale pro ty, co by tápali, nám ho raději stručně představ.
Mixit jsme spustili se společníkem Tomášem ještě během studií v roce 2010 jako inovativní internetový obchod, kde si může každý namixovat svoje müsli z vloček, oříšků, ovoce a třeba i čokolády přesně tak, jak to má rád. Každý mix jsme ručně namíchali a dopravili obratem až k zákazníkovi domů. Každý rok jsme přicházeli s mnohými novinkami a produktovými řadami, spouštěli nové zahraniční trhy i prodejní kanály. Po deseti letech, pár zaškobrtnutích a zdravém růstu se chystáme na šestý středoevropský trh a dodáváme statisícům zákazníků. Produkty Mixit jsou k dostání nejen na našem webu, ale i ve většině obchodů se zdravou výživou.
Kdy a jak Tě napadlo prodávat müsli?
První myšlenka přišla právě na škole. V Německu již tou dobou podobný koncept začínal a nás napadlo, že by se mohl v odlišné podobě uchytit i u nás. S Tomášem jsme již dříve tušili, že nás kreativní podnikání táhne a že by to mohlo být přesně ono, na čem bychom se „vyřádili“. 😊 Müsli jsme konzumovali jako běžný spotřebitelé, ale když jsme zjistili, jak mohou některé kombinace cereálií povýšit snídani na gurmánský zážitek, byli jsme unešení.
Popiš nám své začátky. Co bylo nejtěžší?
Takovým prvním oříškem bylo přemluvit dodavatele, že ti kluci, kteří chtějí od každé suroviny jeden pytel, to myslí vážně. A že se chtějí příště vrátit pro dva a později pět pytlů. Ti, co nám důvěřovali a brali nás jako partnery, jsou s námi dodnes. Těch zádrhelů bylo ale mnohem více. Buď jsme nevěděli, jak o sobě dát pořádně vědět, nebo jsme naopak nestíhali, když se to povedlo.
Co ses v průběhu své podnikatelské cesty naučil?
Že je k podnikání třeba přistupovat s pokorou. Že úspěch jeden den může vystřídat hned další ráno průšvih. Že jsou třeba vždy zadní vrátka, slepá ulička může být cesta do pekel.
Začínali jste s Tomášem Huberem ve dvou, kolik nyní máte zaměstnanců? Co byly zásadní milníky ve vašem podnikání?
Aktuálně se velikost týmu pohybuje podle sezóny přes 100 lidí až k nějakým 200. Cca 20 % jich sedí v kancelářích, 80 % jsou kolegové ve výrobě. Náš první brigádník Emil přišel po třech měsících, nyní máme většinu stálých zaměstnanců a i brigádníci k nám chodí po škole třeba několik let.
Co považuješ za svůj největší úspěch?
Za úspěch považuji jednoduše to, že se nám podařilo vybudovat firmu, která uživí tolik šikovných a pracovitých lidí. Nás samotné začala živit po třech letech, naštěstí jsme ale v té době neměli rodiny ani hypotéky 😊
Co se naopak nepovedlo? A co Tě neúspěchy naučily?
Nepovedlo se určitě mnoho dílčích věcí, tím nejbolestivějším failem bylo pro nás i mnoho zámořských zákazníků uzavření pobočky v Kanadě. Dali jsme projektu několik let času, mnoho interních kapacit i kapitálu. Měli jsme skvělé partnery a tamní zákazníci si nás oblíbili rychle. Business model ale nevycházel podle plánu a bod zvratu byl stále velmi daleko. Určitě toho ale nelitujeme, je to cenná zkušenost, díky které si strategické kroky promýšlíme ještě lépe.
V čem je Mixit jiný?
Nemáme investory ani nejsme vázáni tvrdými smlouvami s odběratelskými řetězci. Nikdo do práce našeho týmu nemluví a jsme velmi flexibilní v realizaci našich nápadů. Díky tomu můžeme přicházet v horizontu dnů a týdnů s novinkami, které velcí výrobci vyvíjejí a dodávají finálně k zákazníkovi i roky. Díky rychlé obrátce a krátkému procesu dodání pracujeme s čerstvými surovinami a nemusíme jakkoliv konzervovat.
Kupují zákazníci už připravené mixy, nebo je více láká namixovat si vlastní? Co se lépe prodává?
Trend je takový, že čím dál více našich novinek se týká hotových mixů, ať už jsou to müsli, kaše, ořechová másla, tyčinky nebo oříšky a ovoce v polevě. Proto také stabilní poptávka po mixování má v celku menšinový podíl.
Jak se promítla současná situace spojená s pandemií covid do Tvého podnikání?
Pandemie změnila podnikání snad každému, koho znám. I my jsme samozřejmě museli od prvních omezení řešit, jak zabezpečit výrobu a ochránit naše zaměstnance. Struktura poptávky se zásadně měnila, prodej v obchodech prodělal krizi a internetový prodej kolísal v nevídaných cyklech. Zpětně cítím velkou úlevu, že jsme to ustáli a podařilo se celou záležitost pojmout jako výzvu.
Pamatuješ si, proč sis vybral ke studiu Fakultu podnikohospodářskou?
Sklony s něčím podnikat jsem měl odmala, stále mi šrotovalo v hlavě, kde je schovaná přidaná hodnota. Byla to taková přirozená volba.
Vystudoval jsi vedlejší specializaci Podnikání? Proč sis ji vybral a co Tě na ní bavilo?
Vizte výše. 😊
Co sis ze studia „odnesl“ do praxe? V čem se Ti to hodilo?
Největší přínos pro mě měla právě vedlejší specializace, kde se takřka žádný předmět neminul svým posláním. Favoritem byl předmět o internetovém podnikání a marketingu, kde jsem ocenil přítomnost profesionálů z oboru. Bez těchto základů by pro mě byly začátky o poznání těžší. A do praxe jsem si odnesl i spoustu kamarádů spolužáků, se kterými jsem dodnes v kontaktu i pracovně. Kromě Tomáše ze studia MBA je neodmyslitelným parťákem v Mixitu i spolužák z „vedlejšky“ náš markeťák Štěpán.
Co bys se svou současnou zkušeností z podnikání vzkázal studentům, kteří chtějí začít podnikat?
Že vytrvalost je základem každého podnikání. Pokud bychom nebyli vytrvalí a trpěliví, umím si představit, že bychom to „zabalili“ klidně po roce nebo dvou. Zároveň musí podnikání bavit. Brali jsme to jako zábavu a vše ostatní pak nějak přirozeně následovalo.
Jaké máš plány do budoucna?
Chci se dále věnovat tomu, co mě baví a co baví naše zákazníky. Na zásadní změny jsem příliš konzervativní.
Další zajímavosti, novinky a užitečné informace od nás z fakulty najdete i na našem Facebooku a Instagramu. A videa na Youtube 😊