FPH Success: RECY VĚCI – design jinak. Udržitelně.

Michaela Ondráková je naše studentka bakalářského programu Podniková ekonomika a management, která s další studentkou VŠE Radkou Hrejzkovou rozjela projekt RECY VĚCI, který skrze e-shop zprostředkovává designové interiérové doplňky a bytové dekorace z druhé ruky.

 

Míšo, jak vás s Radkou něco takového napadlo?

Celý projekt vlastně vzešel z naší vlastní potřeby. Vždy jsem byla hodně zaměřená na udržitelnost a snažila jsem se ji projektovat do všech směrů mého života. Když jsem si na začátku minulého roku zařizovala nové bydlení, snažila jsem se pořídit nábytek, nádobí a dekorace z druhé ruky. Sem tam jsem něco sdílela mému okolí a díky tomu jsme na sebe přišly s Ráďou. Také si zrovna zařizovala svůj domov a tak jsme si postupně dávaly tipy na bazary, až jsme se shodly, že u nás chybí platforma, která by nabízela second-handové dekorace na moderní úrovni.

 

Co bylo největší motivací projekt rozjet?

Dnešní doba je absolutně přehlcená konfekčními značkami a obchody, které upřednostňují kvantitu před kvalitou, a lidé pak tíhnou k rychlým a levným řešením. Bohužel se pak věci mnohem častěji vyhazují a mění a společnost to vede ke lhostejnému vztahu k nim. Naší největší motivací je přispět udržitelně smýšlející firmou, která přivede zpět do oběhu ty starší, kvalitně zpracované kusy, které toho už spoustu zažily a zažít ještě mohou. Hraje nám do karet vzbuzující se popularita udržitelnosti a oblíbenosti vintage „stylu“ u mladých lidí, avšak velkou motivací a zároveň výzvou je dostat takovou myšlenku i mezi skupiny, které se o takový směr aktivně sami nezajímají.

 

Kudy vedla cesta od nápadu k realizaci? Co na ní bylo nejtěžší?

Vcelku dlouhou dobu jsme se věnovaly business plánu jako takovému. Zkoumaly jsme prostředí, ptaly jsme se ostatních na názor a snažily se vytvořit co nejsmysluplnější koncept, který bude vhodnou kombinací naší myšlenky a udržitelného businessu. Zároveň jsme chtěly podnikání přizpůsobit studiu a našemu času. Nejlepším řešením tak bylo převést nápad do podoby internetového obchodu. Každá jsme už měla nějaké zkušenosti, které se skvěle doplňovaly a když už jsme něco neuměly – tak jsme se to prostě a jednoduše naučily. (Třeba produktové focení😊) Tímto způsobem jsme si většinu zvládly dát dohromady samy. Jakmile je do toho člověk zapálen, zvládne všechno, co bude chtít.

 

Jak to vše funguje? Kde a jak hledáte věci z druhé ruky?

Na náš e-shop si vybíráme především zachovalé dekorace a užitkové nádobí. To jsme ze začátku sháněly z bleších trhů, z vyklízených bytů a od známých. Momentálně už potřebujeme brát větší objem a tak jsme si našly dodavatele, který ve velkém vyklízí domy, a my si odkupujeme krabice. Kousky si pečlivě vybíráme a nevyužité pak věnujeme do nábytkových bank. Občas se stane, že něco trochu opravíme, ale to jsou prozatím jen lehké úpravy, které zvládneme samy. Jakmile vše dobře umyjeme a vyčistíme, vymýšlíme RECY VĚCEM kreativní jména, fotíme produktové, a některým i interiérové, fotky a nahráváme na web.  V této části se snažíme věcem vdechnout co nejvíce „osobnosti“, aby to pro zákazníky byl předmět, ke kterému si vytvoří vztah. Jakmile si u nás někdo něco zakoupí, dostane k RECY VĚCI i nový rodný list, díky kterému jí dá i ten nový život.

 

Jaký je rozdíl mezi RECY VĚCI a klasickým starožitnictvím?

Myslím si, že největší rozdílem je forma, jakou to podáváme a na koho cílíme. Starožitnictví jsou takové kouzelné světy, kam chodí zkušení pardálové, co se ve starožitnostech opravdu vyznají, nebo naopak potomci takovýchto sběratelů, kteří se toho „harampádí“ chtějí zbavit. My se snažíme mít i modernější sortiment, ne vždy tak hodnotný. Ale hlavně chceme oslovit takové zákazníky, kteří by do starožitnictví nešli.

 

Co z vašeho sortimentu nejvíc „frčí“?

Náš sortiment má docela široký záběr. Prodáváme od designových váz, přes skleničky, dekorační sošky, popelníky až po pivní půllitry. Chtěly jsme, aby si u nás každý přišel na své. Musíme říci, že není jeden konkrétní druh, který by se prodával nejvíce. Každý kousek je tak jedinečný a originální, že asi nejvíce rozhoduje koho zrovna osloví. Ale určitě hrají roli i trendy v bytovém designu. Na to se samozřejmě snažíme zaměřit.

 

Pomohlo Ti při rozjezdu podnikání to, co ses naučila u nás na fakultě?

Určitě. Ne že bych 100% věděla kam sáhnout a co dělat. Česká byrokracie a účetní záležitosti byly bohužel dost komplikované a chvíli trvalo jim porozumět. Každopádně znalosti z fakulty i ze zahraničního výjezdu mi daly přehled, abych měla alespoň hrubý rámec k začátku. Když jsme s nápadem začínaly, daly jsme si opravdu záležet s tvořením business plánu. Tam jsem určitě k ruce měla mnoho nástrojů a pomůcek právě ze školy.

 

Kam byste s Radkou chtěly projekt směřovat do budoucna?

Naším cílem je vytvořit ze second-handových věcí běžný, moderní produkt. Přesně tak, aby jakýkoliv člověk, když např. zařizuje bydlení, věděl, že kromě IKEA je i možnost zakoupit bytové dekorace a nádobí z druhé ruky. Proto se chceme co nejvíce zaměřit na rozšíření našeho konceptu. Stejně tak bychom byly rády, aby se rozvíjely všechny další, i jinak zaměřené, second-handové obchody. Jednou bychom rády vytvořily místo, které by tyto podniky shromažďovalo. Ať už fyzicky, nebo online!

 

Další zajímavosti, novinky a užitečné informace od nás z fakulty najdete i na našem Facebooku a Instagramu. A videa na Youtube 😊