Manažerské shrnutí studie „Servant leadership a jeho vztah s pracovním chováním“

Servant leadership je životaschopným konceptem, který je používaný a zkoumaný po celém světě. Cílem této studie je uvést přehled pojmu servant leadership a prozkoumat jeho vztah k pracovnímu chování, konkrétně pracovnímu chování podřízeného v rámci a nad rámec (její/jeho pracovní) role. Data byla získána pomocí dotazníku. Vzorek zahrnoval 106 magisterských studentů standardního programu Management na Vysoké škole ekonomické v Praze, kteří pracují 20 hodin týdně a více. Regresní analýza ukázala pozitivní a významný vztah mezi servant leadershipem vedoucího a pracovním chováním podřízeného v rámci i nad rámec role. Na úrovni individuálních dimenzí servant leadershipu se ukázalo, že pouze dimenze „zmocňovat“ pozitivně a významně souvisí s pracovním chováním. Výsledky naznačují, že pracující studenti oceňují, když jim vedoucí poskytuje odpovědnost a samostatnost. Organizace by měly mít prospěch z přijetí servant leadershipu, pokud je jejich cílem vytvořit prostředí podporující pracovní chování v rámci i nad rámec role. Servant leadership může nabídnout praktický přístup, jak se přizpůsobit pracovním očekáváním mileniálů a generace Z ze středoevropského regionu, např. dimenze servant leadershipu „vytvářet hodnotu pro komunitu“ je v souladu s jejich očekáváním „vedoucí představitelé podniků přebírají odpovědnost za společenské potřeby“.

 

Cílová skupina stakeholderů: manažeři, pracovníci v HR, univerzity, kariérní poradci
Citace: Gašková, J. (2020). Servant Leadership and Its Relation to Work Performance. Central European Business Review, 9(3), 24–37. https://doi.org/10.18267/j.cebr.236
Zdroj: https://cebr.vse.cz/pdfs/cbr/2020/03/02.pdf