Animace kulturního dědictví
Předmět Animace kulturního dědictví se opírá o mimořádnou koncentraci a rozmanitost kulturního dědictví v naší zemi a věnuje se vědecky podloženým přístupům k jeho oživení. Cílem předmětu je poskytnout studentům syntetický pohled na možnosti, metodiky a meze společenského uplatnění kulturních statků. Východiskem předmětu jsou znalosti a dovednosti získané na kurzech Kulturní kapitál v socioekonomickém rozvoji, Základy marketingu a marketing umění a Kulturní politika, národní, regionální a místní kultura.
Sociologie kultury
Propedeutický předmět poskytuje studentovi základní soubor poznatků pro pochopení vzájemných souvislostí rozvoje společnosti, kultury a jejích ekonomických konotací. Student získává znalosti o základních teoretických směrech sociologického nazírání na kulturu. Na základě obecné teorie si osvojuje schopnost používání základních pojmů v oblasti sociální struktury, teorie skupin, včetně souvisejících témat ve vztahu ke kultuře. V rámci cvičení bude student kvalifikován v metodologii a metodách společenskovědního výzkumu.
Kulturní politika, národní, regionální a místní kultura
Cílem předmětu je poskytnout studentovi základní orientaci v hlavních tématech kulturní teorie a seznámit jej s podstatnými teoretickými, správními i ekonomickými rolemi kultury v životě společnosti. Předmět poskytuje analytický i syntetický pohled na jednotlivé typy kulturních politik jak ve vývojovém přehledu, tak i z hlediska jejich uplatnění v soudobé společnosti. Student získává vědomosti o cílech, struktuře a nástrojích státní kulturní politiky v rozvinutých zemích a osvojuje si základní poznatkový aparát nutný pro posouzení adekvátnosti jednotlivých modelů a jejich využití v českých podmínkách. Předmět sumarizuje poznatky o rolích a ekonomickém uplatnění kultury na různých organizačních úrovních, charakterizuje současné přístupy k národní, regionální a lokální kultuře.
Ekonomika kultury a umění, kulturní kapitál
Kurz seznamuje posluchače se základními principy ekonomického nahlížení na kulturu a uměleckou tvorbu. Student získává poznatky o specifikách podnikání v kultuře a v managementu kulturních projektů ve vztahu k širším funkcím kultury ve rozvoji společnosti. Kurz seznamuje posluchače s problematikou managementu v kultuře ve vazbě na typologii kulturních zdrojů jak v oblasti kulturního dědictví, tak i nové umělecké tvorby Základní poznatky o možnostech a formách financování kulturních projektů v soukromém a veřejném sektoru jsou východiskem pro poznání přístupů k jejich ekonomické evaluaci. Cílem kurzu je zprostředkovat studentům soubor znalostí a moderních poznatků z oblasti ekonomizace kulturního kapitálu, nutných pro efektivní ekonomické využití kulturního dědictví a nové tvorby.
Legislativa a správa v oblasti kultury a památkové péče
Předmět je základem pro navazující výuku v oblasti animace kulturního dědictví, zejména kulturních památek a památkově chráněných území. Z povahy věci je těžiště výuky v oblasti nemovitého památkového fondu. Předmět také seznamuje posluchače s konstrukcí a způsobem hospodaření zvláštního ekonomického subjektu – příspěvkové organizace. Výuka je zaměřena do dvou oblastí, v praxi úzce propojených.
Veřejné výdaje v oblasti kultury
Cílem předmětu je seznámit studenty se systémem veřejného financování kulturních statků, projektů či institucí.
Kreativní kultura v socioekonomickém rozvoji
Předmět rozšiřuje odborný profil studenta o poznání specifik hlavních oblastí živé kultury, podpory nové tvorby a tradiční lidové kultury a jejich začlenění do jednotlivých segmentů ekonomického a sociálního života společnosti.
Územní plánování a katastrální politika v kultuře a památkové péči
Předmět přináší základní znalosti nutné pro vytvoření odborného pohledu na prostorové souvztažnosti kultury. Seznamuje s jednotlivými etapami organizace území a koncepcemi jeho rozvoje. Sleduje základní struktury a procesy, které formují území a jsou nezbytným východiskem pro rozvoj kultury. Vymezuje hlavní politické a organizační parametry prostorového uspořádání moderní společnosti a představuje územní a katastrální politiku jako nezbytný nástroj k udržení kulturního dědictví a k rozvoji nové kulturní tvorby.
Po osvojení základů katastrální politiky student získává znalosti organizačního a správního rámce územního plánování a přehled o principiálních územně plánovacích dokumentech. Cílem předmětu je syntetizující pohled na rozvoj území a otevření prostoru pro kvalifikované řešení konkrétních rozvojových problémů v urbánním a krajinném prostředí. Student získává schopnost uplatnit soubor tradičních poznatků, metod a nástrojů podpory územního rozvoje v nové situaci vývojového zlomu směrem k post-industriální společnosti.
Autorské právo v kulturních průmyslech
Kurz poskytne studentům základní přehled o právní regulaci kulturních odvětví v ČR a dopadu práva na obchodní modely kulturních průmyslů a práci v kulturních odvětvích. Pozornost bude rovněž věnována analýze vybraných aktuálních problémů, které vznikají v praxi v kulturních průmyslech v důsledku napětí mezi právní regulací, obchodními modely kulturních průmyslů, technologií a změnou spotřebitelských návyků.
Geografie kultury
Předmět seznamuje posluchače s klasickými tématy kulturní geografie, s vybranými kulturními a národopisnými oblastmi Česka. Na základě komparace těchto oblastí se současnými administrativními jednotkami a vybízí k diskusi nad možným využitím jejich kulturně historického a přírodního dědictví pro rozvojové aktivity v území.
Regionální ekonomika v kultuře
Předmět přináší základní teoretické i praktické znalosti nutné pro odborné řešení prostorových aspektů rozvoje kultury prostřednictvím nástrojů a opatření regionální politiky. V teoretické oblasti je hlavní pozornost věnována specifikaci klíčových atributů a prvků formujících teoretický rámec regionální ekonomiky a regionální politiky. Klíčový důraz je kladen na výklad teorií regionálního rozvoje ve světle jejich praktického uplatnění v praxi regionální politiky při řešení rozvojových problémů kultury na regionální a subregionální úrovni. Výklad praxe regionální ekonomiky v oblasti kultury je prioritně orientován na regionální politiku Evropské unie a České republiky, zahrnující jak systémový přehled, tak i konkrétní příklady aplikace v předmětné oblasti prostřednictvím aktuálních programových nástrojů. Důležitou součástí předmětu je rovněž vazba na související aplikované disciplíny, jako jsou územní plánování, památková péče, politika územního rozvoje nebo krajinné plánování. V
Management nemovitého a movitého kulturního dědictví
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky managementu památkových objektů a paměťových institucí. Shrnuje hlavní teoretické přístupy ke kulturnímu dědictví, popisuje legislativní prostředí a institucionální zaštítění památkové péče a činnosti muzeí, archivů a knihoven v ČR i vybraných evropských zemích. Vysvětluje roli movitého a nemovitého kulturního dědictví v postindustriální ekonomice a jeho význam pro identitu a identifikaci obyvatel a společenství. Specifikuje role soukromého a veřejného sektoru v péči o kulturní dědictví, věnuje se činnosti nevládních neziskových organizací vč. církví a proměnám dobrovolnictví.
Zabývá se oceňováním kulturních statků i proměnami trhu uměním, věnuje se také možnostem ekonomické pasportizace památek. Využívá základní i aplikované znalosti marketingu, zabývá se specifiky marketingu v kultuře. Vysvětluje současné proměny interiérových instalací na památkových objektech i nutnost víceúčelového využití památek. Věnuje se klíčové roli kulturního dědictví v globálním turismu a diskutuje s tím spojené otázky autenticity.
Získané znalosti studenti aplikují a rozvíjejí v rámci samostatného celosemestrálního projektu, jehož cílem je vytipovat a řešit konkrétní problémy vybraného památkového objektu nebo paměťové instituce.
Předmět je založený na intenzivní spolupráci s odborníky z praxe, kteří jsou zapojováni do přednášek, a také iniciují, konzultují nebo hodnotí výsledky těchto projektů.
Management a organizace v oblasti výkonného umění
Cílem předmětu je rozšířit znalostní základ studentů v oblasti performativní kultury v návaznosti na získané poznatky z předchozího kurzu o kreativní kultuře a promítnout tyto znalosti do oblasti konkrétního managementu jednotlivých subjektů v oblasti živé kultury.
Komunikace a public relations
Předmět se zaměřuje na pochopení podstaty a významu komunikace v organizační praxi. Pozornost je věnována primárně vztahům s veřejností a formám komunikace, které se v rámci vytváření vztahů s veřejností uplatňují. Předmět se soustředí na formy komunikace s cílovými skupinami, mediální komunikaci a její formy a způsob práce s jednotlivými masmédii.
Kulturní turismus
Kurz reflektuje současnou situaci, kdy udržení a rozvoj kulturní diverzity patří k hlavním cílům evropské politiky a prioritám všech institucí Evropské unie. Tímto úhlem pohledu jsou nahlíženy jednotlivé kapitoly interdisciplinárního pohledu na kulturní turismus. Posluchači se seznámí se základními aktéry, institucemi, terminologií i právními normami kulturního turismu. Získají znalosti moderních forem organizace turismu a moderních komunikačních nástrojů, stejně jako znalosti kontextu společenských věd a turismu. Speciální pozornost je věnována multiplikačním a synergickým efektům vyplývajícím z využití kulturní diverzity v turismu. Studenti se seznámí s metodami řízení kulturního turismu a naučí se vytvářet produkt kulturního turismu.