Manažerská ekonomie
Manažerská ekonomie rozvíjí schopnosti kritického myšlení a poskytuje studentům logický způsob analýzy jak rutinních rozhodnutí o řízení každodenních operací podniku, tak dlouhodobějších strategických plánů, které se snaží ovlivňovat akce a reakce konkurenčních firem.
5 ECTS
Marketing kultury
Předmět navazuje na předchozí marketingové kurzy a seznamuje studenty se strategiemi využití marketingových nástrojů v jednotlivých oblastech kultury. Zaměřuje se především na marketingová témata komplexního charakteru a trendy aplikovatelné v kultuře. Na případových studiích předmět ukazuje fungování marketingových principů ve specifickém prostředí živého umění i kulturního dědictví, včetně primárních a sekundárních trhů.
3 ECTS
Strategie
Cílem předmětu je připravit posluchače řešit strategické výzvy současného managementu. Upozornit na specifické rysy strategického řízení a strategického myšlení. Zdůraznit nutnost unikátnosti strategie jako základu konkurenceschopnosti. Sdílet a konfrontovat názory na další vývoj světa a jeho základní rozvojové trendy. Výuka probíhají formou diskuse nad odbornými články (2 články týdně) a formou řešení případových studií (1 případové studie týdně s důrazem na CEE region).
6 ECTS
Management 2
Cílem předmětu je formou cvičení, řešením krátkých případových studií a modelových situací managementu prohloubit, rozvíjet a integrovat znalosti získané při studiu základních kurzů managementu. Současně se předmět zaměřuje na pochopení „manažerského modelu“ jako vědomou volbu manažerů, jak „řídit a vést organizaci“, jeho komplexní uchopení v kontextu tradičních a alternativních paradigmat a hledání takového modelu, který bude přinášet dlouhodobou konkurenční výhodu. Součástí předmětu je zaměření na inovace managementu, které hledají odpovědi na výzvy 21. století.
6 ECTS
Ekonomika kultury a kreativní průmysl
Předmět navazuje na propedeutické kurzy bakalářského studia a uvede je do kontextu moderního ekonomického myšlení. Tzv. New economy či Knowledge economy poslouží jako východisko reflexe tzv. kreativních průmyslů. Tato nově prosazující se koncepce umožňí uchopit složitý fenomén kultury jak z ekonomických, tak kulturálních pozic. Kurz představí kulturu jako ekonomický systém kreace, produkce, distribuce, konzumace a archivace – procesuální hledisko; aniž by však opomenul hledisko funkční – kulturu jako systém ekonomických aktivit souvisejících s produkcí estetických a sémiotických obsahů.
4 ECTS
Evaluace v kultuře
Předmět je koncipován jako kurz syntetizující poznatky z jednotlivých propedeutických předmětů směrem k ekonomickému vyhodnocení účelnosti, efektivity a ekonomických dopadů kulturních projektů. Student je seznámen se smyslem, účelem ekonomického hodnocení kulturních projektů za účelem pochopení diverzity cílů jednotlivých subjektů, aktérů a zadavatelů kulturních projektů. Předmět seznamuje s hlavními metodami ekonomické evaluace ve specifických oblastech kulturního života společnosti, které dokumentuje příklady dobré praxe s využitím domácích i zahraničních zkušeností. Obsahem je i seznámení se s riziky při zadávání kulturních projektů v rámci kulturní politiky a s širokou problematikou měření site efektů a ekonomických externalit. V závěru kurzu student využívá teoretických znalostí ke zpracování konkrétního evaluačního projektu na zadané téma.
3 ECTS
Trh umění, ekonomika a management muzeí a galerií
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky primárního a sekundárního trhu s umění a jeho hlavními aktéry, jejich postavení, způsob fungování a financování. Důraz je kladen na získání teoretických i praktických znalostí z oblasti managementu veřejných muzeí, seznámení s činnostmi muzeí, se správou sbírek, práci s návštěvníky a dalšími aspekty. Pozornost je věnována i produkci výstavních projektů.
3 ECTS
Aplikovaná makroekonomie
Předmět je zaměřen na analýzu vývoje základních národohospodářských veličin (úrokových sazeb, měnového kurzu, zaměstnanosti a mezd, inflace apod.), které formují vnější podnikatelské prostředí. Rozbor účinnosti makroekonomických politik v podmínkách uzavřené a otevřené ekonomiky (s použitím vybraných modelů).
4 ECTS
Kulturní aspekty urbanismu a krajinotvorby
Cílem je poskytnout studentům širší orientaci v problematice urbanismu a krajinotvorby z hlediska jejich kulturních aspektů. Jednotlivé přednášky uvedou posluchače do obrazu v oblasti vzniku, vývoje a proměn kulturní krajiny, typologie sídel, fenomenologie místa a struktury krajiny a jejího rozpoznávání a krajinných dominant včetně problematiky urbanistického prostředí a napojení živé a performativní kultury na něj. Speciální pozornost bude věnována živé kultuře v kombinaci s hmotnou a rovněž problematice venkova i metropole. Náš zájem se zaměří i na kulturní tradice a inovace a bude reflektovat soudobé dění v této oblasti.
3 ECTS
Multikulturní Evropa, kulturní diplomacie
Předmět poskytuje obecný přehled o kulturní diverzitě současné Evropy z pohledu kulturní politiky EU. Student získává znalosti o konkrétních kulturních okruzích v rámci národních, regionálních a lokálních kultur. Regionální pohled zde umožní diferencovaný pohled na význam jednotlivých subkultur, které ve své jednotě zakládají kulturní obraz Evropy. Vedle charakteristiky hlavních kulturních vývojových linií evropského kontinentu získává student přehled o kulturních proudech, které v současné době mění kulturní obraz Evropy.
3 ECTS
Mediální komunikace: metody a strategie
Cílem předmětu je poskytnou studentovi vhled do problematiky mediální prezentace kulturních událostí. Kurz osvětlí principy fungování mediální instituce a jejího provozu, představí mediální trh České republiky. Kurz studenta zároveň seznámí s praktickým fungováním mediálního zákulisí kulturních institucí, ve kterých bude demonstrována předchozí teoretická výuka.
4 ECTS
Management, financování a správa památkových objektů
Studenti získají poznatky o přístupech k financování kulturních památek v rozvinutých zemích, o disponibilních metodách a nástrojích vícezdrojového financování. Předmět poskytuje konkrétní informace o struktuře památkového fondu ČR v zahraničním srovnání a seznamuje studenta s hlavními limitami využití památek v jednotlivých ekonomických projektech jejich ekonomické exploatace. Přináší informace o specifikách vícezdrojového financování, možnostech a mezích fundraisingu a definuje konkrétní metody a nástroje financování podle jednotlivých typů vlastnictví a využití památek. Student se seznamuje i se specifiky památkového managementu v českém legislativním prostředí. Na konkrétních příkladech tuzemských i zahraničních projektů pak předmět demonstruje podstatné zásady, metody a nástroje managementu provozu a financování kulturních památek.
3 ECTS
Oceňování kulturních statků
Předmět poskytuje základní přehled o roli znalecké praxe v soudobé společnosti, historickém vývoji znalectví, legislativním ukotvením a o praktických možnostech uplatnění znalců a odhadců. Věnuje se problematice hodnoty, ceny a faktorům, které je determinují. Vedle základního metodologického aparátů znalectví klade předmět důraz na zbožíznalectví v oblasti kulturních statků a možnosti jejich oceňování.
4 ECTS
Municipální marketing
Předmět seznamuje studenty s teoriemi i praxí municipálního marketingu, speciálně se věnuje roli kultury a umění jako rozvojového zdroje v lokalitách a regionech. Prohlubuje spolupráci s praxí, především s orgány a institucemi veřejné správy či manažery kulturních institucí. Kompletuje znalosti veřejné správy, jejích principů, cílů a ekonomických souvislostí, vč. zásad hospodárnosti a kontroly. Rozšiřuje základní poznatky o financování a rozpočtování, diskutuje možnosti uplatnění teoretických zásad new public managementu v podmínkách českých měst.
Praktická aplikace principů současného marketingu měst je předmětem semestrální práce, jejímž výstupem jsou konkrétní závěry pro rozvoj municipalit.
3 ECTS
Manažerská hra
Předmět je zaměřen na problematiku výkonu manažerských činností, a to s důrazem na identifikaci, uplatňování a potřebný rozvoj jednotlivých manažerských kompetencí charakteru soft-skills. V průběhu celého semestru jsou studenti konfrontováni s konkrétními manažerskými tématy, situacemi a zadáními z praxe, která řeší za využití rozličných rozvojových technik (např. simulace, case-study, hraní rolí, nácvik, learning-by-doing, development-centre aj.).
3 ECTS
Metody výzkumu
Předmět se zaměřuje na přípravu a realizaci empirických studií v oblasti managementu, marketingu a strategie. Bezprostředním cílem je poskytnout studentům potřebnou metodickou výbavu pro diplomovou práci. NIceméně hlavním cílem je příprava studentů na manažerskou, konzultantskou a podnikatelskou praxi, ve které je často třeba se správně provedenými empirickými výzkumy pracovat. Výzkum trhu rutinně používá vědecké nástroje ke studiu potřeb a postojů zákazníků, strategické plánování využívá komplexní výzkumné nástroje pro analýzu odvětví, pracovníci HR a konzultanti realizují řadu průzkumů mezi zaměstnanci či firmami. Studenti proto potřebují umět kompetentně vytvářet výzkumné studie a pracovat s nimi.
3 ECTS