Program Podniková ekonomika a management
Co je cílem?
Cílem bakalářského studia programu Podniková ekonomika a management je vychovávat analyticky a eticky uvažující odborníky se širokým ekonomickým přehledem s hlavním zaměřením na management podniku.
Pro koho je vhodný?
Tříletý bakalářský program Podniková ekonomika a management je vhodný pro studenty se zájmem o podnikatelské prostředí. Přemýšlíte-li o založení vlastního podniku nebo o kariéře na manažerské pozici, pak je tento program pro vás.
Jste ideální uchazeč?
Máte analytické uvažování, velmi dobře znáte jeden světový jazyk (angličtinu, francouzštinu, němčinu nebo španělštinu) a alespoň na začátečnické úrovni ovládáte druhý cizí jazyk (angličtinu, francouzštinu, němčinu, španělštinu, portugalštinu, italštinu nebo ruštinu). Oběma jazykům se budete během studia dále věnovat.
Kde se uplatníte?
Jako absolvent se budete moci věnovat ekonomickým a manažerským funkcím na všech úrovních řízení podniku. Uplatníte se jak v podnikatelském sektoru, tak i ve státní správě a neziskovém sektoru. Budete se moci hlásit na pracovní pozice v marketingu, personalistice, consultingu, auditu, managementu, event managementu, projektovém managementu, sales managementu, manažerské psychologii a sociologii, logistice nebo finančním managementu. Nebo můžete založit vlastní firmu. Mrkněte se, kde pracují naši absolventi zde.
Jaké předměty vás čekají?
-
-
- všeobecného ekonomického základu: ekonomie, účetnictví, matematika, statistika, informatika, právo,
- předměty oborové profilace: strategická analýza, management, marketing, finanční management, základy podnikání, logistika, provozní management, personální řízení, organizační chování, spotřební chování atd.
- oborově volitelné předměty: vybírat můžete ze široké škály předmětů, například: Big data v managementu, komunikace a public relations, city logistika, disaster management, kritické myšlení, Lean Six Sigma, lidské zdroje na trhu práce, psychologie a sociologie řízení, sociální podnikání a mnoho dalších
- 2 jazyky: jeden na pokročilé a druhý na středně pokročilé úrovni, jeden z jazyků musí být angličtina
- odborný předmět v cizím jazyce
- 2 zápočty z tělesné výchovy a sportu: nabídku, z čeho můžete vybírat, najdete zde
V prvním semestru vám bude rozvrh vytvořen fakultou, vy si pouze dle svých preferencí zaregistrujete cizí jazyk a tělocvik. Od dalších semestrů si tvoříte rozvrh sami! Můžete tedy mít výuku celý týden, ale třeba taky jenom tři dny, nebo pouze odpoledne.
Na začátku bakalářského studia máte celkem 216 kreditových poukázek ECTS (v tom 36 rezervních). Pro absolvování studijního programu Podniková ekonomika a management máte povinnost získat 180 kreditů ECTS.
Předměty všeobecného ekonomického základu
Ekonomie
V rámci bakalářského studia projdete předměty makroekonomie a mikroekonomie, které vás seznámí s teoretickým pohledem na fungování ekonomiky a podniku.
Makroekonomie poskytuje základní teoretická východiska k pochopení fungování ekonomiky. Seznámí vás s hlavními makroekonomickými ukazateli, trhem peněz, teorií makroekonomické rovnováhy, základy teorie otevřené ekonomiky, inflací, nezaměstnaností, hospodářským růstem, hospodářskými fluktuacemi a makroekonomickými politikami.
Mikroekonomie vás obeznámí se základními mikroekonomickými pojmy a modely, které vysvětlují rozhodování jedinců a firem v tržním prostředí.
Účetnictví
Účetnictví jako nástroj poskytující informace pro rozhodování vlastníků, managementu podniku, investorů na světových kapitálových trzích a dalších uživatelů účetních výkazů. Prvky základních výkazů účetní závěrky a jejich obsah. Vliv transakcí a událostí na finanční situaci a výkonnost podniku. Regulace a harmonizace účetnictví v evropském a světovém kontextu.
Matematika pro ekonomy
V matematice pro ekonomy se dozvíte základní pojmy a postupy lineární algebry, diferenciálního a integrálního počtu a základní postupy řešení diferenciálních rovnic. Jedná se o pojmy a postupy nezbytné ke studiu ekonomie.
Statistika
Statistika seznamuje posluchače s elementárními statistickými pojmy, možnostmi analýzy a prezentace statistických dat, základy počtu pravděpodobnosti, některými prvky deduktivního a induktivního způsobu uvažování a s nejpoužívanějšími statistickými postupy a metodami, podmínkami použitelnosti, přednostmi i nedostatky jednotlivých metod a naučí je správně interpretovat výsledky.
Informatika
Hlavním cílem předmětu je poskytnout celkový výchozí přehled o podnikové informatice, bez podrobností, ale s objasněním všech základních aplikací a technologických nástrojů, jejich možností, omezení a vzájemných vazeb.
Právo
Cílem předmětu je získat poznatky z teorie státu a práva s důrazem na základní problematiku obchodního práva, seznámit studenty s tuzemskými a evropskými prameny práva.
Předměty oborové profilace
Marketing 1
Předmět seznamuje studenty se základními koncepčními a teoretickými principy, na kterých je založena marketingová praxe. Dané principy jsou aplikovány napříč sektory, od výrobků a služeb na spotřebních trzích, přes mezifiremní trhy až po trhy neziskových organizací. Důraz je zároveň kladen na rozvoj základních marketingových dovedností.
Principy managementu
Studenti získají přehled o základních mechanismech managementu organizací. Na základě získaných znalostí historického kontextu studenti pochopí smysl organizací a přínos managementu pro fungování organizace, budou schopni popsat významné teorie managementu důležité pro úspěšný výkon současné manažerské praxi. Poznají základní manažerské funkce, klíčové manažerské činnosti a dovednosti.
Provozní management
Cílem předmětu je naučit studenty, které informace jsou potřebné k řízení produkčních procesů, pro které rozhodovací procesy jsou nutné, ve kterých dokumentech by tyto informace měly být obsaženy, jak a kdo je zodpovědný za jejich vznik a pochopit důvod jejich tvorby. Získané znalosti se budou týkat především výrobní kapacity, plánování zakázek, předvýrobní etapy (návrh a vývoj) jako činnosti, která bezprostředně určuje úroveň řízení výroby, standardizace, podpůrných procesů (údržba, vnitropodniková logistika), řízení kvality a základních nástrojů Lean Managementu. Jednotlivé oblasti budou konfrontovány s možnostmi Industry IV.
Základy podnikání
Předmět je zaměřen zejména na start-upy a problémy, které začínající podnikatelé řeší. Cílem je seznámit studenty se širokou škálou činností, které musí zvládnout podnikatel před zahájením podnikání, v začátcích podnikání i v počátečním růstu podnikání. Získané teoretické poznatky mají studenti možnost konfrontovat na přednáškách se zkušenostmi začínajících i úspěšných podnikatelů. Výuka na cvičeních je zaměřena na získání praktických dovedností formou případových studií, rozšíření a prohloubení komunikačních dovedností, diskuzi, práci v týmu a práci se zpětnou vazbou.
Logistika
Předmět seznamuje se současnou logistickou praxí podniků v konkurenčním prostředí EU, ČR i světových trhů a připravuje na efektivní uplatňování logistiky v rámci managementu podniku. V rámci předmětu se na cvičeních skupinově řeší dílčí i komplexní případové studie z jednotlivých oblastí logistiky, částečně za využití moderních technologií.
Finanční management
Cílem kurzu je seznámit studenty s podstatou podnikových finančních rozhodnutí a naučit je racionálně používat a volit nástroje pro analýzu a řízení běžných situací v podnikovém finančním řízení. Kurz je zaměřen na řízení podnikových financí od operativní až po strategická rozhodování.
Organizační chování
Organizační chování je úvodním předmětem pro studium psychologických a sociologických stránek ekonomických jevů a poskytuje základní orientaci v okruzích problémů a v pojmech, se kterými se lze v této souvislosti v managementu, personalistice a marketingu v organizaci setkat. Pozornost bude věnována především fungování jedince a skupin v organizaci, analýze jejich činnosti a její optimalizaci.
Strategická analýza
Cílem předmětu je seznámit studenty s metodami a nástroji strategické analýzy, které se využívají během procesu formulace a implementace strategie. Identifikovat příležitosti a ohrožení v okolí podniku v globálním kontextu současné ekonomiky. Identifikovat význam jednotlivých zájmových skupin pro dlouhodobě úspěšnou strategii konkrétního podniku. Posílit dovednosti vyhledávat informace z různých zdrojů a vyhodnocovat jejich relevanci z hlediska prováděných metod a subjektů. Vyhodnotit strategické plány (varianty strategie) podle zvolených kritérií. Představit využití vybraných možných metod pro vyhodnocení významu různých faktorů.
Manažerské účetnictví
Koncipování systému účetních informací pro hodnotové řízení procesu tvorby výkonů (hlavní výdělečné činnosti). Vymezení základního cíle a obsahu kalkulačně- výkonového a odpovědnostního účetnictví, jejich vzájemného vztahu.
Operační výzkum
Předmět seznamuje studenty se základními metodami a modely operačního výzkumu pro podporu ekonomického rozhodování.
Personální řízení 1
Předmět představuje úvod do problematiky personálního managementu (řízení lidských zdrojů) v organizaci. Personální management je zasazen do kontextu organizace, organizačních faktorů, teorie ekonomie a teorie managementu. Na problematiku personálního managementu je při výkladu nahlíženo z pohledu systémového, dále pak jsou vykládány principy jednotlivých personálních procesů či oblastí. Ty jsou zároveň demonstrovány v rámci konkrétních případových studií z praxe.
Spotřební chování
Předmět je zaměřen na zvládnutí toho, co je třeba ve spotřebním marketingu znát o spotřebitelích, o jejich spotřební chování a jak tyto znalosti využívat. Postihuje všechny významné polohy, oblasti marketingového pohledu na spotřebitele včetně souvislostí a trendů. Pro tyto účely umožní využití dat unikátního kontinuálního výzkumného projektu Market&Media&Lifestyle-TGI.
Chcete získat zahraniční zkušenosti?
V rámci bakalářského studia můžete vyjet na studijní pobyt do zahraničí na jeden semestr.
Kde můžete rozšířit své znalosti?
Studenti si mohou své znalosti a dovednosti dále rozvinout v rámci navazujícího magisterského studijního programu Management.