Manažerské shrnutí studie „Nudging in organizations: How to avoid behavioral interventions being just a façade“

Nudging či šťouchání je behaviorální nástroj, který nenuceně směřuje lidi k požadovaným rozhodnutím. Získal si pozornost pro svou nákladovou efektivnost a schopnost ovlivnit chování bez omezení svobody volby.

Nový článek Petra Houdka z Katedry managementu, který otiskl prestižní Journal of Business Research, však zdůrazňuje klíčová omezení nudgingu, zejména jeho absenci komplexního rámce, který by pomohl s dlouhodobějšími změnami chování, a jeho často příliš jednoduché aplikování. Podle článku jsou mnohé nudge (šťouchy) závislé na kontextu a poskytují pouze dočasná řešení, místo aby řešily hlubší motivace nebo organizační struktury.

Jednou z hlavních kritik vznesených v článku je, že nudging je často manažery nesprávně aplikován nebo nepochopen, když jej považují za univerzální řešení problémů. Toto nadměrné spoléhání na nudging jako „magický nástroj“ může vést ke krátkodobým výsledkům, které ale nevedou k smysluplné a trvalé změně v organizacích. Navíc manažeři často zakládají svá rozhodnutí o zavedení nudgů na anekdotických důkazech, spíše než na důkladných terénních datech, která by zajistila jejich účinnost.

Přes tyto obavy článek nabízí optimističtější pohled a zdůrazňuje, že při správném použití může být nudging cenným nástrojem. Autor navrhuje, aby organizace přijaly více důkazně podložený a experimentální přístup k behaviorálním intervencím. Neustálým testováním a vylepšováním nudgů a školením manažerů v jejich správném uplatnění lze nudging integrovat do širších organizačních strategií a dosáhnout tak udržitelnějších výsledků. „Klíčové je nevnímat nudging jako samostatné řešení,“ tvrdí Houdek, „ale kombinovat jej s dalšími manažerskými postupy založenými na důkazech, aby se stal součástí celistvějšího přístupu k rozvoji organizace.“

Článek navíc uvádí příklady, jak úspěšný nudging, v kombinaci s řádným školením a specifickým kontextem, vedl k významnému zlepšení v oblastech, jako je zapojení zaměstnanců a efektivita rozhodování. Zejména neustálé experimentování a zpětná vazba jsou klíčové pro zajištění toho, že nudge budou přizpůsobeny konkrétním potřebám organizace a že jejich účinky budou měřeny v průběhu času.

 

Citace: HOUDEK, Petr. Nudging in organizations: How to avoid behavioral interventions being just a façade. Journal of Business Research. 2024, roč. 182, č. čl. 114781. 14 s.