Průzkum Centra pro rodinné firmy v týdeníku EKONOM

Extrémní ceny energií a snahy o větší energetickou soběstačnost povzbuzují zájem lidí i firem získat peníze z veřejných zdrojů. Zájem o dotace prudce stoupl i mezi firmami. To potvrdil i čerstvý průzkum Centra pro rodinné firmy (CRF), které funguje na FPH VŠE. První část průzkumu, která se zabývala postojem rodinných firem v Česku k dotacím publikoval 20. 10. 2022 týdeník Ekonom.

Zatímco v posledních letech čerpalo dotace na energetické inovace pouze 31 % firem, v reakci na zdražování elektřiny a plynu jich to v nadcházejícím roce plánuje udělat necelých 61 %. Nejčastěji šlo či půjde o dotace určené k využívání energie ze slunečního záření. „Pro pomoc touto formou se dosud rozhodla méně než třetina. Potvrzuje se tak jistá přirozená averze rodinných firem ke zdrojům veřejné podpory. Až pod současnou tíživou energetickou situací firmy svůj postoj přehodnocují a vyjadřují větší ochotu dotace využít,“ říká akademický ředitel CRF Martin Jurek pro týdeník Ekonom a dodává, že zkušenost rodinných firem, pokud se pro dotace rozhodly jsou podle průzkumu spíše pozitivní. „Výhody dotace u nich vyvažují náročnost procesu a jsou ochotny žádat opakovaně,“ říká Jurek.

Stejně jako domácnosti se i firmy nejčastěji zajímají o fotovoltaiku či solární systémy tepelná čerpadla. Třetina chce modernizovat vybavení i pracovní procesy s cílem ušetřit na energiích.

Kromě dotací plánují rodinné firmy v následujícím roce především šetřit energií a zdražovat produkty či služby ta, aby se s dopady dražších energií vypořádaly.

 

Jaké kroky firmy v následujícím roce nejčastěji zvažují, aby se vypořádaly s negativními dopady energií? (odpovědi v %, možnost více odpovědí)

  • Základní úsporná opatření v oblasti spotřeby energií 66,7 %
  • Investice do technologií, které povedou k větší autonomii ve spotřebě energií 57,1 %
  • Zdražení produktu či služeb 54,0 %
  • Modernizace vybavení či technologických postupů 31,7 %
  • Omezení provozu 15,9 %
  • Propouštění pracovní síly 12,7 %
  • Sjednání či navýšení bankovního úvěru 12,7 %
  • Prodej vybraného majetku 7,9 %
  • Přesměrování na další či nové zákaznické segmenty 7,9 %
  • Změna dodavatele energií 6,3 %

Průzkum Centra pro rodinné firmy v týdeníku EKONOM